AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
ESF 2009 toont veiligheidssystemen Mercedes
29
Dit is de Mercedes ESF 2009 Concept, een speciale concept-car vol met de laatste Mercedes-technologie. Kijk maar goed naar deze auto, want Mercedes-Benz heeft deze concept-car volgestopt met veiligheidstechnologieën die in de toekomst ook doorsijpelen naar de auto van u en mij.
We kunnen u de ESF 2009 Concept eerder laten zien dan de bedoeling van Mercedes-Benz is, want het merk heeft de officiële onthulling pas voor volgende week gepland. De auto is gebaseerd op de S 400 Hybrid, ook al een bijzondere auto omdat dit de eerste productieauto met lithium-ionaccu's is die in grote aantallen wordt gemaakt.
Terug naar de ESF 2009. Misschien wel de meest interessante innovatie is een 'opblaasbare rem' in de bodem van de auto. In het geval van een naderende crash komt deze tevoorschijn om wrijving te veroorzaken en zodoende de snelheid van de auto op het moment van de crash te verminderen.
Andere verworvenheden van de concept-car zijn opblaasbare metalen panelen, die alleen bij een crash hun volledige grootte hebben. De rest van de tijd profiteert de auto met deze constructie van een lager gewicht. In het geval van een zijdelingse impact kunnen de stoelen de passagiers tot 50 millimeter naar het midden van de auto bewegen, om zodoende de klap te verminderen. Tenslotte zijn er ook airbags in de gordels.
"Niet alle veiligheidssystemen gaan in productie, maar sommige zullen we op korte termijn terugzien in onze modellen," aldus Ulrich Mellinhoff, hoofd van de afdeling veiligheidssystemen bij Mercedes-Benz. "Bij de ontwikkeling van deze concept-car hebben we gekeken naar meer dan het scoren van sterren of het aantal airbags. We willen laten zien dat we op alle fronten werken aan de actieve en passieve veiligheid van onze auto's."
Terug naar de ESF 2009. Misschien wel de meest interessante innovatie is een 'opblaasbare rem' in de bodem van de auto. In het geval van een naderende crash komt deze tevoorschijn om wrijving te veroorzaken en zodoende de snelheid van de auto op het moment van de crash te verminderen.
Andere verworvenheden van de concept-car zijn opblaasbare metalen panelen, die alleen bij een crash hun volledige grootte hebben. De rest van de tijd profiteert de auto met deze constructie van een lager gewicht. In het geval van een zijdelingse impact kunnen de stoelen de passagiers tot 50 millimeter naar het midden van de auto bewegen, om zodoende de klap te verminderen. Tenslotte zijn er ook airbags in de gordels.
"Niet alle veiligheidssystemen gaan in productie, maar sommige zullen we op korte termijn terugzien in onze modellen," aldus Ulrich Mellinhoff, hoofd van de afdeling veiligheidssystemen bij Mercedes-Benz. "Bij de ontwikkeling van deze concept-car hebben we gekeken naar meer dan het scoren van sterren of het aantal airbags. We willen laten zien dat we op alle fronten werken aan de actieve en passieve veiligheid van onze auto's."
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 580e BTW Panorama Burmester 4as Distronic Head-Up Airmatic Stoel
- 2022
- 22.550 km
€ 92.950

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Line | Chauffeurspakket | Stoelkoeling voor en achter | Achterasbesturing | Night pakket |
- 2024
- 5.116 km
€ 129.850

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Line | Achterasbesturing | Head up display | Night pakket | Stoelkoeling voor en achter |
- 2024
- 6.560 km
€ 129.850
Lees ook
Nieuws
Het setje compleet: gefacelifte Mercedes-Benz S-klasse als AMG
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Autotest
BMW iDrive vs Mercedes-Benz MBUX: hightech multimedia door piloten getest
Nieuws