AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
eRuf Greenster: groen, maar dan leuk
22
Porsche tuner Ruf heeft zich helemaal gestort op de elektrische auto. Naast opgevoerde 911's kun je binnenkort bij eRuf terecht voor een elektrische Porsche. Deze Greenster staat op de beurs in Genève en is een samenwerking tussen het bedrijf uit Pfaffenhausen en elektronicagigant Siemens.
Ruf heeft al eens een elektrische 911 laten zien. Deze Greenster is de volgende evolutie. Vanaf 2010 is hij te koop. Het idee van Alois Ruf werd geboren toen hij bedacht dat zijn privé-waterkrachtcentrale niet alleen het Duitse elektriciteitsnetwerk kon voeden, maar ook geschikt was voor het opladen van elektrische auto's. Daarop werd eRuf in het leven geroepen.
Samen met Siemens is deze Greenster ontworpen. Die staat te blinken op de Autosalon van Genève. De showauto is nog uitgerust met een 270 kW en 950 Nm sterke elektromotor. Zijn opvolger krijgt een dubbele elektromotor en wordt in een kleine serie gebouwd. Die auto kan worden gehangen aan een 400 volt-aansluiting en kan zijn batterij dan in minder dan een uur opladen. Die oplader kan op zijn beurt ook het reguliere energienetwerk voeden.
De Greenster kan in vijf seconden van 0 naar 100 km/u en hij gaat door tot 250 km/u. Op een acculading komt hij 259 kilometer ver en met het grotere pakket is dat 320 km. De elektrische 911 legt 1.695 kilo op de schaal.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Autotest
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Reportage
Deze unieke Porsche ontstond in de breinen van een student, een Porsche-ingenieur en een modelbouwer
Nieuws
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
Nieuws