Nog niet de helft van EV's in Nederland is van particulier
Nog niet de helft van EV's in Nederland in particulier bezit
Er zijn in Nederland maar liefst één miljoen auto's met een stekker. Natuurlijk zijn dat lang niet allemaal elektrische auto's. Van die ruim één miljoen stekkerauto's waren er bijna 600.000 een volledig elektrische. Dat en meer blijkt uit cijfers van het CBS.
Het CBS heeft het Nederlandse wagenpark geïnventariseerd. Aan het eind van het eerste kwartaal - op 1 april - van dit jaar bestond het Nederlandse wagenpark uit iets meer dan één miljoen auto's met een stekker. Daarvan zijn er 410.000 een plug-in hybride. De resterende 594.000 stuks hebben een volledig elektrische aandrijflijn. Ook interessant: tot voor kort waren er voor het eerst meer particuliere eigenaren van een stekkerauto (plug-in én EV) dan zakelijke.
Dat het hard gaat met de elektrificatie van ons wagenpark, blijkt wel als we de historische cijfers erbij pakken. Zo waren er op één januari 569.000 elektrische auto's in ons land. Dat betekent dus dat er in slechts vier maanden tijd dus 25.000 EV's bij zijn gekomen. Begin dit jaar waren er 375.000 plug-ins, 35.000 stuks minder dus dan vier maanden later. Op één januari 2019 telde het Nederlandse personenautopark slechts 45.000 EV's en 94.000 plug-ins. In 2021 waren er 174.000 elektrische auto's in Nederland en 99.000 plug-in hybrides. Begin 2023 waren er 330.000 volledig elektrische auto's en 187.000 stekkerhybrides in ons land.
Elektrische auto's (EV) | Plug-in hybrides (PHEV) | |
---|---|---|
1-1-2019 | 45.000 | 94.000 |
1-1-2021 | 174.000 | 99.000 |
1-1-2023 | 330.000 | 187.000 |
1-1-2025 | 569.000 | 375.000 |
1-4-2025 | 594.000 | 410.000 |
Bijna 94 procent is géén EV
Er komen in rap tempo EV's bij, maar doordat het totale wagenpark ook groeit neemt het aandeel niet per se keihard toe. Het totale wagenpark telde op 1 april 2025 9,3 miljoen auto's. Daarvan is dus 6,4 procent een EV. Dat betekent dus ook dat 93,6 procent van het wagenpark gewoon een al dan niet geëlektrificeerde aandrijflijn met verbrandingsmotor had. Begin dit jaar had zo'n 75 procent van alle auto's een traditionele benzinemotor. Dat aandeel nam ten opzichte van een jaar eerder met 1,3 procent af. Het aantal stekkerloze hybrides nam in één jaar tijd met 23,9 procent toe. Het aantal diesels nam niet geheel verrassend verder af en wel met 12,3 procent ten opzichte van 2024.
Particulier versus zakelijk
Van de 569.000 EV's die Nederland op 1 januari dit jaar telde, waren er 245.000 in particulier bezit. 43 procent dus. Van de 375.000 plug-ins die Nederland op dat moment telde, was 45,3 procent in particulier bezit. Dat ligt opvallend dicht bij elkaar.