AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Engelse CO2-uitstoot blijft dalen
De Britse organisatie Clean Green Cars heeft vandaag in samenwerking met de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) de cijfers van de gemiddelde CO2-uitstoot van de auto in het tweede kwartaal van 2008 vrijgegeven.
Ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar is een daling in uitstoot van 3,6 procent waargenomen. In de lente van 2007 kwam er per kilometer nog gemiddeld 165,7 gram CO2 uit de uitlaat. Dit jaar was dit afgenomen tot 159,68 gram. In het eerste halfjaar van 2008 is in vergelijking met vorig jaar de gemiddelde koolstofdioxide-uitstoot teruggedrongen van 165,7 tot 160,5 gram. Een daling van 3,18 procent.
"De eerste zes maanden van dit jaar laten de grootste daling van CO2-uitstoot van nieuwe auto's zien sinds we het onderzoeken," zegt Jay Nagley van Clean Green Cars. "Het is ironisch om te zien dat de stijgende brandstofprijzen, een non-milieu reden, meer heeft betekend voor de verschuiving naar zuinige auto's dan elk ander initiatief. Of we het nu willen of niet, geld besparen staat boven het milieu verbeteren als het aankomt op een nieuwe auto aanschaffen."
Namens SMMT vertelt Paul Everitt: " De cijfers die we vandaag presenteren zijn het bewijs dat autofabrikanten goed op weg zijn met het maken van schonere modellen. De dalende lijn die is ingezet zal voort worden gezet nu er steeds meer brandstofefficiëntere auto's op de markt komen. Wij zullen met de industrie blijven werken om nog betere resultaten te boeken." In totaal is de Engelse CO2-uitstoot per gereden kilometer afgenomen van 189,8 gram in 1997 tot 164,9 gram in 2007.
"De eerste zes maanden van dit jaar laten de grootste daling van CO2-uitstoot van nieuwe auto's zien sinds we het onderzoeken," zegt Jay Nagley van Clean Green Cars. "Het is ironisch om te zien dat de stijgende brandstofprijzen, een non-milieu reden, meer heeft betekend voor de verschuiving naar zuinige auto's dan elk ander initiatief. Of we het nu willen of niet, geld besparen staat boven het milieu verbeteren als het aankomt op een nieuwe auto aanschaffen."
Namens SMMT vertelt Paul Everitt: " De cijfers die we vandaag presenteren zijn het bewijs dat autofabrikanten goed op weg zijn met het maken van schonere modellen. De dalende lijn die is ingezet zal voort worden gezet nu er steeds meer brandstofefficiëntere auto's op de markt komen. Wij zullen met de industrie blijven werken om nog betere resultaten te boeken." In totaal is de Engelse CO2-uitstoot per gereden kilometer afgenomen van 189,8 gram in 1997 tot 164,9 gram in 2007.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Mercedes-Benz C-klasse: sterrenkracht tegen Audi A5 en nieuwe BMW 3-serie
Nieuws
Audi Q4 e-tron 45 e-tron als zwartere S Edition Competition
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne: nog niet te koop, breekt nu al record
Nieuws
Consumentenbond: parkeerapp kan je veel geld kosten
Nieuws