Elektrische Renault 5: zo wordt hij écht

Op naar februari

Renault 5 patent
Renault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 patentRenault 5 Prototype PatentRenault 5 Prototype Patent

2024 wordt bij Renault het jaar van de 5. De nieuwe elektrische Renault 5 is door de Fransen al meermaals in conceptuele vorm getoond maar vandaag kan AutoWeek je de definitieve productieversie laten zien.

Renault heeft op EV-vlak enorme plannen voor de komende jaren. In 2031 wil het merk in Europa zeven elektrische auto’s in zijn line-up hebben. Daar zit onder meer een stel EV’s tussen waarmee Renault sterk teruggrijpt op design uit het verleden. Zo komt er in 2026 een elektrische Twingo die sterk lijkt op de eerste generatie. Verder heeft Renault een elektrische cross-over in het vat met designelementen van de R4. Eerder nog dan die twee komen de Fransen met een elektrische hatchback die óók is gestoken in een retrokostuum: de Renault 5. De elektrische nieuweling is overduidelijk geïnspireerd op de 5 en Supercinq die hem voorgingen. Renault heeft de auto al tweemaal in conceptuele vorm getoond en AutoWeek heeft op basis daarvan zelfs al eens een virtuele voorstelling gemaakt van de productieversie. Nu hebben we de patenttekeningen opgevist van de elektrische Renault 5, zoals hij écht wordt

De Renault 5 Prototype van 2021.

We kunnen het ons goed voorstellen dat je bij het zien van de Renault 5 op deze foto's denkt dat je hem zo al eerder hebt gezien. Dat is toch niet helemaal het geval. In grote lijnen is dit inderdaad de Renault 5 zoals je hem als 5 Prototype al hebt gezien. Toch zijn er verschillen. Kijk maar eens naar de zijspiegels. Waar de 5 Prototype opvallend platte zijspiegels heeft, zie je aan weerszijden van de koets van het model op deze afbeeldingen conventioneler gelijnde exemplaren. Verder krijgt de elektrische Renault 5 conventionele in de voorportieren conventionele deurgrepen en dus geen in de deur verzonken exemplaren zoals je die op de 5 Prototype zag. Tevens is de handgreep van het achterportier – dat verstopt is in de raamstijl – concreter ingevuld.

Een vooruitblik op de Renault 5 van onze digitale kunstenaar.

Maar er zijn meer verschillen. Zo zijn de koplampen anders ingevuld en is de voorbumper op deze tekeningen het definitieve exemplaar. En kijk eens goed naar de achterbumper, ook die is nieuw. Daarin zit een uitsparing voor de kentekenplaat én een uitsparing die het openen van de achterklep mogelijk moet maken. De achterlichten hebben de definitieve invulling en de lichtbalk die de 5 Prototype ertussen had, heeft plaatsgemaakt voor een zwarte strip waarin een 5-badge zit.

De Renault 5 gaat de Zoe vervangen en moet goedkoper worden dan die inmiddels op leeftijd geraakte hatchback. De R5 komt op het eerder CMF-B EV genoemde en nu AmpR Small gedoopte platform te staan en komt in ieder geval op de markt met een 52-kWh accu en met een kleiner 40-kWh exemplaar. Met de 52-kWh accu moet de Renault 5 – die met zijn lengte van 3,92 meter 13 centimeter korter is dan een Zoe – tot 400 kilometer ver komen. Het Vijfje wordt in februari in zijn geheel onthuld. Hij moet een vanafprijs krijgen van zo’n €25.000. Voor het gemak hebben we de patenttekeningen van de Renault 5 Prototype bijgevoegd. Je ziet ze op de afbeeldingen 9 en 10.

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.