AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Elektrische Porsche sneller dan gedacht
36
De elektrische auto wordt met de week sexier. Porsche tuner Ruf geeft de 911 een elektrokuur; die verschilt op het oog niks van een normale Porsche. Geen toeval dat juist dit bedrijf zich in elektrische auto's verdiept: oprichter Alois Ruf heeft zelf een waterkrachtcentrale in zijn achtertuin.
De kleine waterkrachtcentrale op het terrein van Porsche-tuner Alois Ruf in het Beierse Ort Pfaffenhaus levert jaarlijks 35 miljoen kWh elektriciteit aan het Duitse net. Die productie heeft Ruf geïnspireerd tot het bouwen van de eRuf, een elektrische Porsche 911. "Met de jaarproductie van onze centrale kunnen we deze auto 3.500 keer rond de aarde laten rijden." Per 100 kilometer kost de elektrische 911 2,50 tot 5 euro per uur. 
Deze eRuf konzept Modell A is een eerste prototype. Hij is voorzien van elektromotor die op de vaste plek achterin zit. Hij weegt 91 kilo en heeft een vermogen van 204 pk. De maximale trekkracht is 650 Nm en die komt vrij vanaf 0 toeren per minuut. Ruf gebruikt lithium ion-accu's van het Amerikaanse Axeon. Aanvankelijk was een van de doelen om de elektro-elfer in zeven seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten. "Maar dat lukte al bij een van de eerste testritten," vertelt Ruf. "De auto is sneller dan we dachten."
De eRuf Modell A heeft een topsnelheid van 225 kilometer per uur. Het prototype weegt 1.910 kilo; de simpelste benzinegestookte 911 legt 1.390 kilo op de schaal. De gewichtstoename komt omdat het complete accupakket 537 kilo weegt. Ruf wil de eerste e-911's al in 2009 aan klanten afleveren. Hopen dat hij dan wat is afgevallen. 
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Porsche 911 Cabrio 3.0 CARRERA EXCLUSIVE MANUFAKTUR DARK OLIVE + CLUBLEDER EXCLUSIEF TRUFFEL BRUIN
- 2025
- 384 km
€ 219.900

Porsche 911 997 3.8 Carrera S / Manual / Nachtblauw / Pasm / Sportexhaust / EXTENSIVE SERVICE HISTORY!
- 2005
- 148.109 km
€ 46.997

Porsche 911 3.8 Turbo S | Burmester | Lift | PCCB | Stoelventilatie | PPF | InnoDrive | Matrix LED
- 2023
- 29.897 km
€ 279.992
Lees ook

Test: Porsche 911 Turbo S - Heel veel turbodruk, bijna atmosferisch
Vergelijkende test

De 'politie-Porsche' en de 'Magnum-Ferrari': Porsche 911 Targa vs. Ferrari 328 GTS
Nieuws

Porsche 911 krijgt mogelijk 'Turbo Touring'-versie
Nieuws

Porsche 911 Turbo S: de allersterkste 911 ooit is (niet) de duurste
