Elektrische Peugeot e-208 weer alleen met 'oude' aandrijflijn

156 pk sterke aandrijflijn met 400 kilometer bereik van de lijst

Peugeot e-208

Eind vorig jaar introduceerde Peugeot de e-208 met een vernieuwde aandrijflijn. Tot op heden kon je de elektrische Peugeot e-208 met die nieuwe aandrijflijn alleen in GT-uitvoering krijgen. Wat blijkt nu? Peugeot streept hem uit het leveringsgamma met als gevolg dat de elektrische hatchback weer alleen met de 'oude' aandrijflijn te krijgen is. Dat kan AutoWeek exclusief melden.

Stellantis is druk bezig met het vernieuwen van de aandrijflijnen van diverse elektrische modellen. Zo heeft de sinds kort Mokka Electric geheten elektrische Opel Mokka voortaan geen 136 pk sterke elektromotor en 50 kWh accu meer, maar net als de gefacelifte DS 3 een elektromotor van 156 pk en een nieuwe 51-kWh accu. De Jeep Avenger heeft deze aandrijflijn eveneens en ook de Opel Astra Electric en de elektrische Peugeot e-308 krijgen dit elektrohart. De elektrische Peugeot e-208 werd tevens met deze nieuwe aandrijflijn gepresenteerd. Die was tot op heden alleen in GT-uitvoering met deze nieuwe krachtigere en efficiëntere aandrijflijn te bestellen, alle andere uitvoeringen hadden nog de aandrijflijn van 136 pk met 50 kWh accu. Nu is de e-208 helemaal niet meer met de nieuwe aandrijflijn leverbaar.

De Peugeot e-208 in GT-trim heeft vanaf nu gewoon weer de bekende 136 pk sterke elektromotor in combinatie met de 50-kWh accu. Waarom Peugeot de nieuwe verbeterde aandrijflijn uit het Nederlandse leveringsgamma haalt? Dat heeft volgens de Nederlandse importeur te maken met het momenteel beperkte productievolume van de nieuwe aandrijflijn en de grote vraag ernaar. Om de levertijden niet te veel te laten oplopen kiest Peugeot er in Nederland voor om de elektrische e-208 weer alleen met de 'oude' aandrijflijn te leveren. De importeur kan AutoWeek nog niet vertellen wanneer de nieuwe weer verkrijgbaar is.

Oud versus nieuw

De 'oude' aandrijflijn bestaat uit een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die zijn levenslust put uit een 50-kWh accu. Die is in de Peugeot e-208 goed voor een actieradius van maximaal 362 kilometer. De nieuwe aandrijflijn bestaat uit een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een 51-kWh accu. Hoewel het accupakket slechts 1 kWh meer biedt ten opzichte van de oude, is de actieradius met maximaal 400 kilometer aanzienlijk groter, aangezien de elektromotor krachtiger en efficiënter is. Het energieverbruik ligt met gemiddeld 12 kWh per 100 kilometer een kleine 18 procent lager. De Peugeot e-208 met 136 pk sprint in 9 seconden naar de 100 km/h. De 156-pk versie heeft voor dezelfde sprint aan 8,2 seconden genoeg.

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.