Eigenwijze snuiter: Astra Eco4
Nadat Volkswagen met veel tamtam de superzuinige drieliter Lupo en de Audi A2 1.2 TDI lanceerde, komt Opel nu met een heel zuinige Astra. Het in ons land zeer gewilde Opel wil nu ook een graantje mee gaan pikken in de wereld van de extreem zuinige auto's, maar gooit het wel over een heel andere boeg dan het Volkswagen-concern. Daar werd heel veel geïnvesteerd in maatregelen om het gewicht van de auto fors te verlagen en daarmee een flinke brandstofbesparing te bereiken. Het gebruik van allerlei exotische materialen jaagt de prijs echter wel flink op.
Opel wilde dat niet en koos ervoor om aan de Astra zo min mogelijk te veranderen om de prijs scherp te houden. Basis voor de Astra ECO4 is de vertrouwde 1.7 DTI met 75 pk in GL-uitrusting. Opel veranderde niets aan die motor, maar de bakverhoudingen werden wel anders gekozen: de vierde en vijfde versnelling hebben een langere overbrenging. Om de stroomlijn te verbeteren, monteerden de Opel-techneuten aan de onderkant van de Astra een gladde bodemafdekking. Wie de foto's goed bekijkt, ziet ook wat kleine veranderingen aan het uiterlijk. De ECO4 heeft kleinere 14-inch wielen met speciale wieldoppen en banden met een extra lage rolweerstand. Opel koos voor die kleinere velgdiameter om het stugge karakter van die energiezuinige banden te kunnen compenseren met hogere wangen. Verder helpt een spoilertje op de achterklep de luchtwervelingen achter de auto te verminderen. Je valt dus niet echt op met zo'n Astra ECO4, temeer daar er alleen in de rubber strip op het voorportier een bescheiden ECO4-schildje te vinden is.
Deze Astra ECO4 heeft met zijn 75 pk en 165 Nm voldoende pit om goed met het verkeer mee te kunnen komen. De 1,7-liter turbodiesel heeft wel 16 kleppen, maar nog geen common rail; houdt Opel nog even in de knip tot de milieu-eisen weer scherper worden. Deze vierpitter houdt zich mooi rustig in deze Astra; in de Corsa komt hij beduidend rumoeriger over. Vanaf zo'n 1500 toeren begint de 1.7 DTI er rustig aan te trekken om dan vanaf 1800 tot 3000 toeren die maximale 165 Nm te etaleren. Je kunt hem dus lekker laagtoerig en schakellui rijden, zou je denken.
De bakverhoudingen zorgen er echter voor dat je dat laagtoerige idee een beetje uit je hoofd moet zetten. Schakel van 3 naar 4 bij zo'n 50 km/h en de ECO4 valt dood. Door de lange 4 kom je te laag in de toeren terecht waardoor de motor niet meer trekt en klinkt alsof 'ie wordt afgewurgd. Naar 4 kun je in deze Astra ECO4 pas bij 70 op de teller en naar 5 gaat pas bij zo'n 95 km/h. Dat is even wennen, want bij een normale diesel schakel je bij zo'n 70 km/h al naar 5. Betekent dus wel dat de 4 in de stad en de 5 op de buitenweg taboe is. We zijn dan ook uitermate nieuwsgierig of de Astra ECO4 die beloofde 1:22,7 kan halen; echt gigantisch scheelt het ook niet met de 1:20,8 van de gewone 1.7 DTI. Interessant is in ieder geval dat deze Astra 1.7 DTI ECO4 precies hetzelfde kost als de 1.7 DTI als GL: f 40.978 (€ 18.595). Da's mooi meegenomen, want de verbruikswinst is niet groot genoeg om een extra investering te rechtvaardigen.
PRIVATE LEASE Opel

Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra TwinTop 1.8 Enjoy | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | Half Leer | Sportstoelen | Distributieriem vervangen | APK tot 10-04-2026!
- 2007
- 152.655 km

Opel Movano 2.3CDTi 130PK Bakwagen+Laadklep | Navigatie | Airco | Cruise | Zijdeur
- 2018
- 194.910 km

Opel Combo 1.3CDTi 95PK L1H1 Edition | Airco | Cruise | Betimmering
- 2018
- 95.583 km