Een Lancia Delta zoals deze zie je vrijwel nooit meer - In het Wild
Lekker normaal
Vaak is het juist bijzonder om een sportieve versie van een auto te spotten, maar dat geldt niet voor de eerste generatie Lancia Delta. Juist deze relatief bescheiden versie is een bijzondere spot.
Wanneer je een Lancia Delta van de eerste generatie tegenkomt (al dan niet ergens tentoongesteld) is het al snel een HF en niet zelden een Integrale. Dat waren immers de Delta's die het meest tot de verbeelding spraken. De 'burgerversies' werden een stuk minder gekoesterd en zijn bij bosjes uit het straatbeeld verdwenen. Niet in de laatste plaats omdat er soms toch wel een behoorlijke klik met de auto moest zijn om 'm koste wat kost rijdend te willen houden. Kennelijk heeft iemand toch de moeite genomen om dat met deze Delta 1500 uit 1983 te doen.
Wel iemand uit het buitenland en mogelijk dus uit het thuisland van de Delta, Italië. Het gaat hier namelijk om een geïmporteerd exemplaar. In 2021 kwam de Delta pas op Nederlands kenteken. Het zou ons gezien de staat van de auto niets verbazen als het gaat om een schuurvondst, want zo op het oog staat de auto er nog bijna zo goed als nieuw bij, al zijn er wel twee deukjes te ontdekken. De knappe staat zou natuurlijk ook het resultaat van een restauratie kunnen zijn. Hoe dan ook wordt een Delta niet zomaar zo mooi oud als dit door AutoWeek-forumlid Klassiekerrijder gespotte exemplaar.
De Lancia Delta 1500 was in zijn tijd overigens helemaal niet per se een bescheiden Delta, want hier bestond de keuze de eerste jaren uit de 75 pk sterke 1300 en deze 85 pk sterke 1500. In 1983, het bouwjaar van dit exemplaar, zou de Delta GT met 105 pk sterke 1.6 erboven komen in het aanbod. Die zou op zijn beurt weer verbleken bij de HF die dankzij een turbo nog sterker was, met nóg weer later de Integrale en Integrale 16V als overtreffende trappen. Toen was het overigens al gedaan met de tot 1.5 omgedoopte 1500.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Delta 1500 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.736 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 123 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.885 mm / 1.620 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 975 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.045 kg |
Banden | 165/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |