'Eén kalkoenboer doet snelheidsverlaging al teniet'

Dweilen met de kraan open?

Snelheidsmeter op 100 km/h - ANP

Een kleine groep van enkele tientallen agrarische bedrijven rond beschermde natuurgebieden stoot onevenredig veel stikstof uit, waardoor weg- en woningbouw in die regio stil ligt. Eén kalkoenboer is zelfs voor meer stikstofneerslag verantwoordelijk dan Nederland bespaart door de snelheidsverlaging naar 100 km/h.

Dat blijkt woensdag uit een berekeningen van onderzoeksjournalistiekplatform Investico voor onder meer De Groene Amsterdammer en Trouw. De journalisten komen met een lijst van 25 agrarische bedrijven die dicht bij een kwetsbaar Natura 2000-gebied gevestigd zijn en veel stikstof uitstoten, waardoor ze relatief de meeste schade veroorzaken. De twee grootste vervuilers in de lijst zijn gevestigd in Ermelo, op de Veluwe. Zo stoot een kalkoenboer uit Ermelo 61 keer zo veel stikstof over de natuur uit als een 'gemiddelde' veeboer. Dit bedrijf met 24.000 kalkoenen is jaarlijks verantwoordelijk voor meer stikstofneerslag dan de landelijke snelheidsverlaging tot 100 kilometer per uur heeft bespaard.

De onderzoekers baseren zich op vergunningsregisters van provincies en gegevens van ruim negentienduizend veehouderijen. Het kabinet erkent dat er piekbelasters zijn, maar wil die bedrijven geen verplichtingen opleggen; het hoopt op een vrijwillige aanmelding voor een opkoopregeling. Minister Carola Schouten van Landbouw zei vorige week nog in Het Financieele Dagblad dat ze er niet zit om boeren uit te kopen. "Het gaat mij erom dat boeren de omslag kunnen maken naar een duurzamere manier van boeren." Nu is het natuurlijk nog de vraag of het aanpakken van dergelijke piekbelasters ertoe kan leiden dat er ruimte komt voor het terugdraaien van de snelheidsverlaging. Het teruggaan naar 100 km/h zorgt echter niet alleen voor een lagere stikstofuitstoot. Vooralsnog lijkt het een maatregel die echt niet zomaar weer van tafel gaat.

Lees meer hierover op Nu.nl

Lezersreacties (131)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.