'Economische schade door files groeit'
Ongeveer een miljard euro schade
Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van ondernemersverenigingen EVO, Transport en Logistiek Nederland en Fenedex. In 2014 lag de economische schade door files nog tussen de 655 en 852 miljoen euro. De economische schade door files ligt daardoor nu weer op het niveau van voor 2011.
De organisaties noemen dan ook een hele lijst aan knelpunten die met prioriteit zouden moeten worden opgepakt. De schade voor het vrachtverkeer wordt het meest geleden op de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. De sterkste stijging vond volgens de verenigingen plaats op de A67 tussen Leenderheid en Zaarderheike.
Ook tussen de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein op de A4 en tussen Holendrecht en Oudenrijn op de A2 steeg de schade. Volgens de organisaties wordt schade geleden door vertraging, maar bijvoorbeeld ook doordat extra materieel moet worden ingezet of omdat er moet worden omgereden.
D66
D66-Kamerlid Salima Belhaj wil de files aanpakken door mensen te laten betalen naar gebruik. "Het is eerlijker om te betalen voor een auto die rijdt dan voor een auto die stilstaat. Het bezit van de auto kan goedkoper worden gemaakt, door bijvoorbeeld de wegenbelasting en de aankoopbelasting te verlagen", stelt ze.
Lees ook

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
