AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Duitsland wil Autobahn privatiseren
Speciale onderneming voor infrastructuur
53
De Duitse regering is van plan het autosnelwegennetwerk te privatiseren. De minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, stelt komende week voor de wet zo te veranderen dat de autosnelwegen kunnen worden ondergebracht in een speciale onderneming voor de infrastructuur. De regering heeft het bericht van het weekblad Der Spiegel zaterdag bevestigd.
Der Spiegel wijst erop dat het privatiseringsplan voor het eerst heel concreet wordt met de plannen van Schäuble. Hij wil die verwezenlijken door eerst een grondwetstekst aan te passen zodat de federale regering alleen over de autosnelwegen gaat. Nu gaan ook de deelstaten over het netwerk. Aan het op te richten infrastructuurbedrijf moeten particuliere ondernemingen meedoen. Hun aandeel zou echter niet boven de 49,9 procent mogen uitkomen.
Op dit moment lijkt het plan politiek niet haalbaar. De oppositiepartijen de Groenen en Die Linke zijn tegenstanders van dergelijke privatiseringen en de sociaaldemocratische SPD, in de regering coalitiepartner van de christendemocraat Schäuble, liet zaterdag weten niets te voelen voor het plan.
Lees ook
Vergelijkende test
Opel Grandland Electric vs. Toyota bZ4X – Elektrische SUV's die stiekem best wel MPV zijn
Achtergrond
In 2007 stelden we de Dacia Duster toch iets te gelikt voor!
Autotest
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Autotest
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Geen categorie