'Duitsland vangt bot met e-fuel-verklaring'

Slechts drie landen tekenen

Porsche e-fuels

Het leek zo’n mooi plan: Duitsland wilde op de IAA in München een verklaring aankondigen van meerdere landen, waarin een visie op de toekomst van synthetische brandstoffen zou worden gedeeld. Wegens een gebrek aan medestanders ging dat feest echter niet door, meldt Politico.

De bedoeling van de Duitse transportminister Volker Wissing was naar verluidt om landen te overtuigen een document te tekenen, dat dan vervolgens op de IAA zou worden aangekondigd. De tekenenende landen zouden daarmee verklaren vol achter de ontwikkeling van e-fuels te staan en dat als een volwaardig alternatief te zien voor de batterij-elektrische auto die nu vrijwel universeel als dé oplossing naar voren wordt geschoven.

Volgens Politico kreeg Duitsland echter maar drie landen mee: Tsjechië, Japan en Marokko. Dat vond ons buurland niet genoeg en dus werd het hele plan maar van tafel geveegd, als we Politico mogen geloven. Dat er niet meer landen tekenden, wil overigens niet zeggen dat er geen landen zijn die iets in e-fuels zien. De terughoudendheid kwam ook door onenigheid over de tekst, die onder meer stelde dat ondertekenaars moesten investeren in e-fuel-fabrieken.

Duitsland is al langer een voorvechter van synthetische brandstoffen, die in theorie ook serieuze voordelen hebben. Zo maakt zo’n brandstof, gemaakt van groene waterstof aan uit de lucht onttrokken CO2, het bestaande wagenpark in één klap klimaatneutraal. Ook kan het ervoor zorgen dat een deel van de Duitse kennis en kunde op het gebied van verbrandingsmotoren behouden kan blijven, en daar heeft Duitsland begrijpelijkerwijs wel oren naar.

Dat er een toekomst is voor e-fuels lijkt wel duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat ze ook voor personenauto’s zullen worden gebruikt. De EU ziet bijvoorbeeld veel meer potentie voor vliegtuigen, waarvoor de batterij-elektrische oplossing aanzienlijk minder geschikt is. Ook vrachtwagens en vrachtschepen worden genoemd als toekomstige potentiële grootverbruikers van synthetische brandstoffen.

Duitsland stond eerder ook al aan het roer van een plan om e-fuels een uitzondering te laten zijn als vanaf 2035 iedere nieuwe auto in de EU elektrisch moet zijn. Toen kreeg het meer landen achter zich. De IAA-verklaring staat hier los van en aan die mogelijke uitzondering voor de Europese deadline wordt naar verluidt nog steeds gewerkt.

Lezersreacties (169)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.