Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dubbele driehoekige draagarmen - Cornelis schetst

‘Het is niet goedkoop, maar biedt wel veel vrijheid'

7 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis Kit
  • Techniek - Ondersteltechniek
21 juni 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Nieuws

De constructie met dubbele driehoekige draagarm is een vorm van onafhankelijke wielophanging waarbij - de naam verraadt het al – het wiel met twee driehoekige geleidingsarmen aan de auto vast zit. Het is geen goedkope oplossing maar biedt een constructeur wel veel vrijheid om tot de ideale afstemming van het onderstel te komen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is dat ook zo?

Twee boven elkaar geplaatste driehoekige draagarmen verbinden het wiel met de auto waardoor een onafhankelijke wielophanging ontstaat. Van elke driehoek zijn twee hoeken met de auto verbonden en zit de derde hoek via een kogelscharnier vast aan het fusee of de wieldrager. Die kogelscharnieren maken veer- en stuurbewegingen mogelijk. De overige vrijheidsgraden worden door de driehoeken ingeperkt.

Om de stuurbewegingen onder controle te houden, wordt gebruik gemaakt van spoorstangen en voor de veerbeweging zijn uiteraard de veer en de schokdemper verantwoordelijk. De veer kan een schroefveer zijn, maar luchtvering is ook mogelijk, net als een dwarse bladveer of torsievering. Veer en schokdemper kunnen tussen één van de draagarmen en de carrosserie geplaatst worden, maar het is ook mogelijk om ze in de auto te monteren. Dit laatste zien we in bijvoorbeeld Formule-auto’s om de onafgeveerde massa zo laag mogelijk te houden.

Wanneer de twee boven elkaar geplaatste draagarmen even lang zijn en evenwijdig geplaatst worden, ontstaat bij inveren een parallellogram waarbij het wiel dezelfde hoek ten opzichte van de auto houdt. Dat klinkt mooi maar is eigenlijk ongewenst. Door de bovenste arm korter te maken dan de onderste (er ontstaat een trapezium) zal het wiel bij inveren een beetje naar binnen kantelen, waardoor een negatief camber ontstaat. Wanneer de auto in een bocht overhelt (ten opzichte van de carrosserie veert het wiel dan eigenlijk in) draagt dat negatieve camber bij aan een stabieler bochtgedrag van de auto.

Ook de hoek die de draagarmen ten opzichte van elkaar maken, heeft invloed op het karakter van de auto, ze bepalen de positie van het rolcentrum (het punt waar de auto omheen draait bij het overhellen). En de hoek die de scharnierpunten van de twee draagarmen ten opzichte van elkaar hebben bepalen op hun beurt (samen met de geometrie van de andere as) het punt waar de auto bij het remmen omheen duikt (of achterover helt bij het optrekken).

De constructie met de twee boven elkaar liggende driehoeken maakt het mogelijk om de neus van de auto laag te houden. Wanneer echter meer ruimte nodig is om bijvoorbeeld een grote dwarsgeplaatste motor kwijt te kunnen is het ook mogelijk om de bovenste draagarm kort te houden en z’n positie naar boven (zelfs tot boven het wiel) te verplaatsen. Al met al biedt de wielophanging met dubbele driehoekige draagarmen veel vrijheid aan de constructeur. Het is echter niet de meest simpele en goedkoopste constructie, waardoor bij auto’s waar de prestaties er minder toe doen vaak voor eenvoudigere en budgetvriendelijkere oplossingen gekozen wordt zoals bijvoorbeeld de McPherson-veerpoot (voor) of een torsieas (achter).

Cornelis Schetst

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Sportuitvoeringen van compacte hatchbacks vind je bij bijna elke fabrikant, toch zijn er slechts...

Lees meer
Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

Audi RS4 Avant (2006) - Blits Bezit

5

Deze Audi RS4 Avant is een sportwagen om rekening mee te houden. Dat is nogal een compliment,...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Multi-link wielophanging – Cornelis schetst

    Multi-link wielophanging – Cornelis schetst

    4
    • 20 december 2020
  • Bladveer – Cornelis schetst

    Bladveer – Cornelis schetst

    9
    • 13 september 2020
  • Hydrolastic & Hydragas – Cornelis schetst

    Hydrolastic & Hydragas – Cornelis schetst

    5
    • 19 juli 2020
  • Starre as – Cornelis Schetst

    Starre as – Cornelis Schetst

    8
    • 17 mei 2020
  • Bewegings(on)vrijheid van het wiel - Cornelis schetst

    Bewegings(on)vrijheid van het wiel - Cornelis...

    6
    • 12 april 2020
  • Schokdemper - Cornelis Schetst

    Schokdemper - Cornelis Schetst

    2
    • 27 oktober 2019
  • Semi-onafhankelijke wielophanging - Cornelis schetst

    Semi-onafhankelijke wielophanging - Cornelis...

    5
    • 29 september 2019

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden