Driedeurs Opel Astra heet GTC

Opel Astra GTC
Opel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel GTC Concept
Vroeger heette een hatchback met twee portieren en achterklep gewoon driedeurs, maar Opel komt met de naam GTC. In het voorjaar van 2005 staat de Astra GTC in de showroom.
Vroeger heette een hatchback met twee portieren en een achterklep nog gewoon driedeurs, maar Opel komt met de naam GTC. We moeten toegeven, de Duitsers hebben werk gemaakt van de Astra driedeurs. Eind september debuteert hij op de Salon van Parijs, in het voorjaar van 2005 staat de Astra GTC in de showroom.

GTC betekent Gran Turismo Compact. We waren al gecharmeerd van het design van de Astra vijfdeurs, maar de GTC is helemaal een dikke kar! In maart 2003 maakten we kennis met de GTC, maar dan in concept-gedaante. Opel heeft maar weinig veranderd aan dat studiemodel, vooral de neus oogt een stuk braver. De koets is 15 mm lager ten opzichte van zijn broer en de driedeurs heeft een schuin aflopende daklijn. Met zijn gespierde kont maakt de GTC indruk op achterliggers. Kan'ie al dat uiterlijk vertoon waarmaken? Wel met de 2.0 turbomotor of de 1.9 CDTi-common rail turbodiesel onder de kap. Het motorengamma loopt gelijk met dat van de vijfdeurs stationwagon, op de lichtste dieselversie na. De Astra GTC is dus ook met de 90 pk sterke 1.4 te bestellen, de snelste 2.0 Turbo schopt 't tot 200 pk.
Kopers van een 1.9 CDTi met 120 of 150 pk kunnen kiezen voor een partikelfilter die de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen haalt. Aan moderne techniek geen gebrek in de Astra GTC. Enthousiaste automobilisten kunnen het IDS-onderstel uitbreiden met een plus-variant waarbij de elektronisch geregelde dempers samenwerken met andere elektronica zoals ESP. Bovendien heeft de GTC-bestuurder een heuse 'sportknop'tot zijn beschikking. Met een druk op de SportSwitch-knop verandert de demping van karakter en reageert het gaspedaal sneller. Hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging.
De GTC deelt de wielbasis van 2,61 meter met zijn vijfdeursbroer. Ook de bagageruimte komt qua liters (380) overeen. De rugleuningen zijn neerklapbaar en op de achterbank is volgens Opel plek voor twee volwassenen.
Als de productie van de GTC op stoom raakt moeten er jaarlijks 70.000 de Antwerpse fabriek verlaten. Waarschijnlijk neemt de GTC 15 tot 20 procent van de Astra-verkopen voor zijn rekening. Dat zal natuurlijk mede van de prijs afhangen, of'ie meer of minder kost dan de vijfdeurs weten we nog niet.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.