Drie- of vierpuntsgordels?

Drie- of vierpuntsgordels?
Als een driepuntsveiligheidsgordel goed is, zou een vierpuntsgordel dan nóg beter zijn?

Als een driepuntsveiligheidsgordel goed is, zou een vierpuntsgordel dan nóg beter zijn?

Net als zoveel andere autofabrikanten is Ford continu bezig met onderzoek om de veiligheid van de inzittenden van een auto te verbeteren. Nu veiligheidsmerk-bij-uitstek Volvo is opgenomen onder de vleugels van de Premier Automotive Group van Ford zullen we steeds meer gezamenlijke projecten op dit gebied zien.
Inmiddels kunnen Amerikaanse automobilisten zelf actief deelnemen aan één van de onderdelen van het veiligheidsonderzoek, de vierpuntsgordel. Zo kunnen zij op de speciale stand van Ford op de diverse autotentoonstellingen (de eerstvolgende is die van New York in april) dit jaar een mening geven over het gebruiksgemak en comfort van twee verschillende vierpuntsgordels.
De eerste is een type dat in de autosport al vele jaren gemeengoed is: de heupgordel met 'bretels', die bijna verticaal over de schouders naar de sluiting in de schoot gaan.
De andere is de bekende driepuntsgordel die een extra riem heeft gekregen die kruislings over de andere schouder naar beneden loopt.
In 1998 hebben volgens de gegevens van de National Highway Traffic Safety Administration in de Verenigde Staten zo'n 11.000 mensen hun leven te danken aan het dragen van een veiligheidsgordel. Dat hadden er nog 9.000 extra kunnen zijn als alle automobilisten de gordel hadden gedragen.
Een manier om te zorgen dat de gordel niet wordt 'vergeten', is door het draagcomfort te verhogen. Zo vinden sommige gebruikers bij voorbeeld dat de schouderriem in de nek snijdt. Dat nadeel is met de vierpunts-'bretel'gordel verdwenen, want de riemen gaan recht over de schouders. Verder worden de krachten die bij een botsing ontstaan beter over de borst verdeeld, waardoor kan op letsel vermindert. Nog een voordeel is dat veiligheidsgordels over beide schouders bijdraagt aan een betere zitpositie ten opzichte van de andere veiligheidssystemen.

(Henny Hemmes)

Plaatje 1: Traditionele driepuntsgordel
Plaatje 2: Vierpuntsgordel, zoals in de autosport wordt gebruikt
Plaatje 3: Kruislingse vierpuntsgordel

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.