Drie nieuwe motoren voor E-klasse

Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz heeft drie nieuwe motoren aan het gamma van de E-klasse: de nieuwe E200 Kompressor, een zuinige viercilinder CDI en een nieuwe zescilinder diesel. Daarmee komt het totaal van het aantal motorvarianten dat voor de E beschikbaar is op negen en met vermogens van 122 pk tot 476 pk.

Mercedes-Benz heeft drie nieuwe motoren aan het gamma van de E-klasse: de nieuwe E200 Kompressor, een zuinige viercilinder CDI en een nieuwe zescilinder diesel. Daarmee komt het totaal van het aantal motorvarianten dat voor de E beschikbaar is op negen en met vermogens van 122 pk tot 476 pk.

De E 200 Kompressor viercilinder is van de jongste generatie, waarbij het Twinpulse systeem wordt gecombineerd met een turbo, luchtkoeling voor de turbo, dubbele nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een volledig variabele nokkenastiming en een Lanchester balansas. De cilinderinhoud is gereduceerd tot 1,8-liter voor een positief effect op het benineverbruik. De motor levert 163 pk en heeft een maximum koppel van 240 Nm tussen 3000 en 4000 tpm. De nieuwe E 200 Kompressor heeft een gemiddeld verbruik van 8,4 l/100 km. De topsnelheid ten opzichte van de vorige 200 Kompressor is met 8 km gestegen tot 230 km/h.
De 200 CDI is vooral erg zuinig. Deze viercilinder diesel heeft common-railtechniek van de tweede generatie. Een belangrijk gegeven daarvan is dat hierbij gebruik wordt gemaakt van een nieuwe injectoren, met als resultaat een zuiniger verbruik en een lager geluid. De inspuitdruk is daarbij gestegen van 1350 naar 1600 bar. Hij levert 122 pk en heeft een maximum koppel van 270 Nm bij 1400 tpkm. Mercedes geeft een gemiddeld brandstofverbruik op van 6,3 l/100 km. De 200 CDI accelereert in 12,1 seconden naar 100 km/h en heeft een top van 203 km/h. Met een tankinhoud van 65 liter betekent komt de actieradius in theorie uit boven 1000 km. De motor is vanaf januari beschikbaar.
De 320 CDI is de tweede nieuwe dieselvariant voor de E-klasse. Bij deze motor wordt net als bij de 200 CDI gebruik gemaakt van de nieuwe common-rail inspuiting en een turbocompressor. De zescilinder lever 204 pk (de vorige had 197 pk) en heeft een maximum koppel van 500 Nm bij 1800 tpm (was 470 Nm). De helft van dit koppel is al vanaf 1000 tpm beschikbaar en vanaf 1400 tpm is er 420 Nm beschikbaar. Het gemiddeld verbruik komt uit op 6,9 l/100 km. De 320 CDI accelereert in 7,7 s naar 100 k m/h en heeft een top van 243 km/h.

Prijzen:
E 200 Kompressor: 45.900

E 200 CDI: n.n.b
E 320 CDI: 60.600

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.