Dragstripduivel: Chevrolet Camaro COPO
COPO staat voor Central Office Production Order en deze werd in de jaren '60 door dealers gebruikt voor speciale bestellingen die niet in de normale prijslijst stonden, zoals de Camaro ZL1 uit 1969, voorzien van een 427-inch aluminium raceblok. General Motors heeft besloten om, net als vorig jaar, 69 exemplaren van de Camaro COPO (die in 2011 werd gepresenteerd als concept op de SEMA-show in Las Vegas en waar ook een cabrio van gemaakt is) te gaan bouwen voor een vanafprijs van 86.000 dollar. Er zit overigens geen Vehicle Identification Number (VIN) bij, dus je mag er niet mee de straat op. Van de ZL1 COPO uit 1969 (foto 11-13) zijn er destijds ook slechts 69 gebouwd.
Je kunt je met de hand gebouwde V8 in drie smaken krijgen. Ze stammen allen uit Chevrolets LS-familie en zijn zwaar aangepast voor optimale prestaties op de dragstrip. De 'instapper' is de 350 cubic-inch (5,7 liter) van 325 pk, dan volgt de 396 cubic-inch (6,5 liter) van 375 pk en topper is de 427 cubic-inch (7 liter) van 425 pk. Hebberige klanten kunnen ze ook alle drie bestellen in de vorm van het Engine Collector's Package en het productieproces desgewenst zelf bijwonen. Je kunt de motoren koppelen aan een handbak of Powerglide-automaat en wie durft, kan meedoen aan de NHRA Stock Eliminator-dragraces.
De Camaro COPO heeft een raceonderstel en de bestuurder wordt extra beschermd door een rolkooi. Ook niet te versmaden zijn de lichtgewicht Bogart-racewielen met daaromheen dik rubber van Hoosier. Uiteraard zijn ook buiten- en binnenkant niet standaard.
De kans dat je er een Camaro COPO bemachtigt, is overigens erg klein. Vorig jaar waren er 3.000 gegadigden voor 69 auto's... En daarnaast is de inschrijftermijn inmiddels verlopen, de gelukkigen die er eentje krijgen toegewezen, worden maandag op de hoogte gebracht door Chevrolet.