AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Downsizing bij AMG
13
Ook bij de performance-afdelingen van fabrikanten wordt het verbruik van motoren een groot issue. Bij Mercedes AMG moet onder meer directe inspuiting de krachtbronnen van de meest krachtige Mercedessen zuiniger maken. En de 6,3 V8 wordt vervangen door een achtcilinder met minder inhoud.
Het Duitse Auto Motor und Sport beweert dat AMG vanaf 2010 alle modellen voorziet van direct ingespoten motoren. Bovendien wordt er start-/stoptechniek geïntroduceerd, zodat stilstaande AMG's geen CO2 uitstoten. Dat en minder energie gebruikende olie- en waterpompen moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot van Mercedes AMG-modellen in 2012 met 30 procent afneemt.
Voor de huidige 6,2 V8, aangeduid als 63 AMG, valt in 2012 het doek. Deze zeer breed ingezette motor wordt vervangen door een direct ingespoten V8 met verschillende cilinderinhouden, variërend van 4,6 tot 5,5 liter. Om toch nog zo veel mogelijk vermogen uit de achtpitter te halen, zet AMG in op dubbele turbo's. Overigens komen er ook atmosferische varianten. De eerste nieuwe AMG die op stapel staat, is de snelle versie van de nieuwe E-klasse. Die komt nog dit jaar, en heeft waarschijnlijk nog de bestaande 6,2 V8. PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Autotest
Mercedes 300D Turbo - Na deze sublieme W124 is het nooit meer beter geworden
Budgetbrigade 2025: Het einde van de Monstertocht, naar wie gaat de Gouden Drijfstang?
Nieuws
Met deze Mercedes-Benz S-klasse voel je je nog altijd de koning van de weg - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Mercedes-Benz laat auto's vanaf 2026 stroom terugleveren
Nieuws