Dodge trekt doek van nieuw dragrace-monster
Minder extreem dan de Hellcat
De 1320 is gebaseerd op de bestaande Challenger R/T Scat Pack. De auto wordt dan ook aangedreven door dezelfde, 485 pk sterke Hemi-V8. De krachtbron is echter alleen verkrijgbaar in combinatie met de achttraps TorqueFlight-transmissie. De aandrijflijn stuurt het vermogen naar speciaal, 275 millimeter breed dragrace-rubber van Nexen.
Zowel de instelbare dempers als het remsysteem hebben een dragrace-stand. Line lock zet de voorremmen vast zodat de achterbanden kunnen roken, terwijl de dempers in Drag Mode zorgen voor meer druk op de achterwielen bij de start. Launch control doet de rest. De Challenger R/T Scat Pack 1320 'doet' de kwartmijl in 11,7 seconden, waarbij een snelheid van 185 kilometer per uur wordt gehaald. De auto accelereert in 3,8 seconden naar 95,6 kilometer per uur en is daarmee 0,3 seconde sneller dan de standaardversie.
Om de sportieve inborst van de 1320 te onderstrepen, monteert Dodge alleen een bestuurdersstoel. Tegen een symbolische meerprijs van $ 1 per stuk zijn een passagiersstoel en achterbank leverbaar. Daar staat tegenover dat de 1320 is voorzien van comfort verhogende zaken als automatische klimaatregeling, keyless entry, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.
Het 1320-pakket vergt een extra investering van omgerekend € 3.427 bovenop de basisprijs van € 33.452. De automatische versnellingsbak waaraan je vastzit, kost nog eens € 1.368. Later dit jaar gaan de orderboeken open, waarna de auto in het eerste kwartaal van 2019 bij de Amerikaanse dealers wordt verwacht.
Vorige maand lanceerde Dodge nog de Challenger SRT Hellcat Redeye, die dankzij een grotere compressor 840 pk levert. Daarmee is de auto 1,1 seconde sneller op de kwartmijl dan de 1320.