Dodge Challenger Shaker schudt de boel op!
Met de Challenger Scat Pack Shaker viert Dodge de 45e verjaardag van het functionele 'cold air grabbing', waarmee de luchthapper op (of eigenlijk: door) de motorkap wordt bedoeld. Die zit boven op de Hemi-V8 gemonteerd, waardoor-ie gaat schudden door de bewegingen van het motorblok. Vandaar de bijnaam 'shaker'. Op de laatste foto zie je de Challenger Shaker uit 1970 tussen de 2015-modellen staan.
Hoewel zo'n luchthapper vroeger diende om de carburateurs daadwerkelijk van meer lucht te voorzien, is de functie van de shaker bij de hedendaagse Challenger eigenlijk voornamelijk ceremonieel. En laten we wel wezen: het staat natuurlijk gewoon ontzettend stoer. Je krijgt er bovendien het Super Track Pack bij, met onder meer een verlaagd onderstel, Bilstein-dempers, high performance-remmen en een in drie standen instelbaar stabiliteitssysteem, dat ook volledig uitschakelbaar is.
Het Scat Pack Shaker-pakket, dat ook een konisch luchtfilter van Mopar en een geoptimaliseerde luchtbox omvat, is leverbaar op de Challengers met 5,7-liter (375 pk) en 6,4-liter V8. Die laatste, de 'King of all shakers', heeft Chryslers 392-Hemi aan boord met 485 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, een achttrapsautomaat is optioneel.
Dodge rekent 35.495 dollar voor de Challenger R/T Shaker, de rijker uitgeruste Plus kost 38.495 dollar en de Challenger 392 HEMI Scat Pack Shaker (met onder andere een roestvrijstalen uitlaatsysteem en Brembo-rmmen) mag vanaf 42.495 euro mee. Die laatste is een aardig alternatief voor degenen die het wachten op een Hellcat zat zijn.
In 1968 ontstond de Dodge Scat Pack Club, bestaande uit liefhebbers van de performance-modellen van het merk. Die club groeide uit tot een heuse filosofie bij Dodge, waardoor er steeds meer behoefte aan snelle modellen ontstond. Dodge en Mopar - de sportafdeling van Chrysler - voldeden graag aan die vraag door het samenstellen van zogenaamde 'Scat Packs'.