Daarom wordt het compacte segment steeds duurder
VZR lease top 10
Het compacte segment wordt steeds duurder. De Volkswagen Polo en de Ford Fiesta komen wat fiscale waarde betreft nu zelfs boven de €25.000 uit. Deze vaste bewoners van de Lease top 10 tot €25.000 vind je dus niet meer terug en schuiven door naar de top 10 van €25.000 - €50.000. Waardoor stijgen de kleinere modellen telkens in prijs?
Verhoogde veiligheidseisen
Nieuwe auto’s moeten aan steeds strengere veiligheidseisen voldoen. Onder meer rijbaanassistentie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn verplicht op nieuwe modellen en vallen daarmee onder de standaarduitrusting. Bij modellen in het hogere segment was dit al gebruikelijk, maar dit zien we nu ook terugkomen in het compacte segment.
Onderdelen zijn schaars
Het chiptekort is nog steeds niet opgelost en de grondstofprijzen gaan door het dak. Hierdoor worden er hoge prijzen voor onderdelen en materialen gerekend. Dit heeft zijn weerslag in de prijs.
BPM stijgt
De belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot hoe meer je mag betalen. De regering heeft deze regels aangescherpt. Voor een compacte auto kan dat zo meer dan €1.000 kosten. Er zijn nu zelfs plannen om de bpm in 2025 te verdubbelen.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
De Top 3
Kijkend naar de Top 3 voert de Peugeot 208 de lijst ruim aan met het 3.365 geregistreerde exemplaren over het afgelopen half jaar. De Kia Picanto is wat verkoopcijfers betreft ook al jaren een topper en staat met 2.928 exemplaren op plaats twee. De Corsa, het best verkopende model van Opel, sluit de top drie af met 2.338 registraties in het afgelopen half jaar.
De VZR Lease Top 10 is samengesteld aan de hand van de zakelijke kentekenregistraties van het afgelopen half jaar. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de zakenauto en zakelijke mobiliteit en meld je aan als gratis member van VZR.