Dit zijn de acht lichtste elektrische auto's

De elektrische Mini werd 200 kilogram zwaarder

Opel Corsa Electric

Elektrische auto’s hebben de naam zwaar te zijn. Dat is niet uit de lucht gegrepen, want vooral het batterijpakket hakt er op de weegschaal stevig in. Toch is niet elke EV loodzwaar: er zijn positieve uitzonderingen. Die zetten we voor je op een rij. 

Een laag gewicht maakt dat je relatief weinig vermogen nodig hebt om op snelheid te komen. Eenmaal op snelheid is het gewicht minder van belang, maar om dit gewicht ook dan in goede banen te leiden, heb je wel bredere banden nodig. Zo zorgt een hoger gewicht bijna altijd voor meer verbruik. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. En natuurlijk heeft het kiezen van een lichtere EV voordelen als ook deze auto’s straks te maken krijgen met motorrijtuigenbelasting. 

Mitsubishi i-MiEV 

Vroeger was alles beter. De lucht was scho… Nee, laat maar. Maar EV’s waren wel lichter dan ze nu zijn. Sterker, een van de eerste elektrische auto’s op de markt legt tevens het laagste gewicht in de schaal. Cijfers? De Mitsubishi i-MiEV weegt, net als zijn broers Peugeot iOn en Citroën C-Zero, maar 1.085 kg! Het batterijpakket is met een capaciteit van netto 14,5 kWh  kleiner dan dat van menig moderne plug-in hybride. Gelukkig is het opgegeven NEDC-verbruik slechts 12,5 kWh/100 km, maar alsnog is een theoretisch rijbereik van 150 km erg beperkt. Het moet immers uit de lengte of uit de breedte komen, en de i-MiEV heeft beide niet. 

Volkswagen e-Up 

Ook Volkswagen was er vroeg bij met de elektrische Up, waarbij de driecilinder benzinemotor twee jaar na introductie werd vervangen door een 82 pk sterke elektromotor. Dat leverde in 2014 een slechts 1.114 kilogram wegende stadsauto op. Amper zwaarder dan de Mitsubishi, maar met 15 centimeter meer lengte en 20 centimeter (!) breedte wel een stuk volwassener. De batterij is met een netto capaciteit van 18,7 kWh maar iets groter dan die van de Mitsubishi, maar Volkswagen belooft een verbruik van slechts 9,3 kWh/100 km en een rijbereik van 160 kilometer. Tot slot: hoe licht de e-Up ook mag zijn, vergeleken met zijn 829 kg zware benzinebroeder is het een zwaargewicht. Een geüpgradede e-Up laat in 2019 zien hoe snel de batterijtechniek voortschrijdt. Deze versie heeft met 32,3 kWh een dubbele capaciteit, terwijl hij maar 21 kg zwaarder is dan het origineel. 

Fiat 500e 

We wagen de sprong naar een modernere EV, en wel naar de Fiat 500e uit 2020. Geheel tegen de trend in lanceerden de Italianen hun guitige elektrische 500 met een gewicht van slechts 1.155 kilogram. Is er geen catch? Nou, jawel. De lichtste elektrische 500 komt met een batterijpakket van slechts 21,3 kWh netto. Met een stroomverbruik van 13 kWh/100 km (WLTP, dus inclusief laadverlies) levert dat 190 kilometer rijbereik op. Gelukkig kun je gaan voor de 42 kWh-versie, met een theoretisch rijbereik van 320 kilometer. Die is met 1.265 kilogram weliswaar zwaarder, maar hij hoort nog altijd in dit lijstje thuis. Dat geldt niet voor de Amerikaanse 500e, die al in 2013 werd gelanceerd en ook hier mondjesmaat op de weg verscheen. Deze uit nood geboren EV woog zo’n 1.400 kilogram. 

BMW i3 

Bepaald niet uit nood geboren was de BMW i3, waarin BMW heel veel technologie en liefde stak. Toch was de wereld te klein toen de Duitsers in 2013 met dit model op de proppen kwamen. De op z'n minst spraakmakende vormgeving leidde af van de bijzondere techniek. En bijzonder was het! BMW ontwikkelde namelijk een ‘carbon core’, een monocoque van het oersterke en loeidure, maar ook superlichte koolstofvezel. Inderdaad, gewichtsbesparing was een belangrijk ontwikkelingsdoel bij deze auto. Dat resulteerde in een i3 60Ah met een gewicht van slechts 1.170 kg. Bij de latere i3 120 Ah steeg de capaciteit naar 37,9 kWh, waarmee het gewicht toenam tot 1.245 kg. Een probleem was dat niet, want de BMW i3 is en blijft een leuk rijdende auto. 

Mini Electric 

Dat lichter een auto niet alleen efficiënter, maar ook leuker maakt, is niet alleen bij BMW bekend, ook bij zustermerk Mini hebben ze er ruim ervaring mee. Ervaring die er vermoedelijk aan heeft bijgedragen dat de eerste generatie Mini Electric ‘slechts’ 1.340 kilogram weegt. Een andere oorzaak zal het compacte batterijpakket zijn. Met slechts 28,9 kWh/100 km kom je op papier maar 234 kilometer ver. De nieuwe Mini Cooper E is helaas alweer zwaarder, en wel precies 200 kilogram. Daar staat wel een grotere batterij (36,6 kWh) tegenover. De nieuwe Cooper SE biedt zelfs 49,2 kWh tegen een totaalgewicht van 1.605 kg. De gewichtstoename lijkt dus niet of nauwelijks te wijten aan het batterijpakket, maar meer aan het model. 

Hyundai Ioniq  

Nog een relatief licht oudje is de Hyundai Ioniq Electric, die met zijn netto 28 kWh-batterijpakket een bescheiden gewicht van 1.420 kilogram heeft. Net als BMW maakte Hyundai werk van efficiëntie, maar wel op een andere manier. Anders dan Duitsland zette Korea vol in op aerodynamica, waardoor de Ioniq stiekem wel erg op een Toyota Prius lijkt. Op aandrijfgebied is dat niet het geval, want naast een hybride en plug-in hybride kon je de Ioniq ook met enkel een elektromotor krijgen. Ondanks de bescheiden batterij kom je met deze Ioniq toch zo’n 280 kilometer ver. 

Peugeot e-208 & Opel Corsa Electric 

We blijven nog even bij de moderne EV’s, want ook de Stellantis-tweeling Opel Corsa-e (inmiddels Corsa Electric) en Peugeot e-208 zijn voor EV-begrippen relatief licht. Het hangt een beetje van de gekozen uitvoering af, maar als je je inhoudt op de optielijst kun je ze beide rijden met een gewicht van 1.430 kilogram. In beide gevallen beschik je over een batterijpakket van netto 45 kWh, waarmee je met beide auto’s net 300 kilometer zou moeten halen. Voor wie de Lancia Ypsilon in dit verhaal mist: die zit er met zijn 1.461 kg net boven. De luxere uitvoering vertaalt zich blijkbaar in net iets meer kilogrammen. 

 

Opel Corsa Electric

Na de elektrische Peugeot en Opel lopen de gewichten al snel op tot 1.500 kilogram of meer. Daar trekken we voor dit artikel de grens. Zoek je dus een relatief lichte EV met alle voordelen van dien, dan valt er dus nog best wat te kiezen. Helaas leren we ook dat merken die efficiëntie ambiëren daarmee weinig succes hebben behaald; zie BMW met de i3. Ook de opvolger van de efficiënte Hyundai Ioniq, de Ioniq 6, is zeker geen bereikbare lichtgewicht meer. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (154)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.