Dit kan en doet de Audi A6 Avant als Snel Interventie Voertuig politie
Mee met de SIV
De auto met de meeste road presence van het land is het Snelle Interventie Voertuig van de politie. Dat is sinds 2018 de Audi A6 Avant. Wat die allemaal aan boord heeft, en kan, ervaren we tijdens een dag op de achterbank van de dikke diesel waarmee ook spoedtransporten en achtervolgingen mogelijk zijn.
De eerste lichting van de Audi’s voor de politie is nog de Avant nog van de vorige A6-generatie (codenaam C7), de nieuwste lichting is van de huidige (de C8). Bij de oude doet de 272 pk sterke 3.0 TDI-krachtbron dienst in combinatie met quattro-aandrijving, bij de nieuwe is dezelfde V6 gekoppeld aan mild hybride aandrijving en is het vermogen 286 pk. En de vierwielaandrijving uiteraard. Een diesel in een Audi A6 kun je als consument niet krijgen in Nederland, waar het aanbod voor de A6 louter bestaat uit plug-in hybrides en viercilinder benzines, de diesel die de politie nu rijdt kon je alleen in het eerste jaar van de huidige generatie A6 Avant krijgen. Waarom de politie wel in diesels rijdt? “Het traject van een Europese aanbesteding duurt vrij lang. Rond het moment dat de gunning van de aanbesteding voor de eerste SIV werd gedaan, kwam de dieselmotor in een kwaad daglicht te staan. Toen de eisen werden opgesteld, werd er vooral gekeken naar de economische voordelen en bedrijfszekerheid van een dieselmotor. Bij het inschrijven voor een Europese aanbesteding verplicht de fabrikant zich tot levering van dit (of een gelijkwaardig) voertuig voor de afgesproken looptijd”, luidt het antwoord op de vraag die we al stelden voordat we een dag mee mochten kijken bij het Team Verkeer van de politie-eenheid Rotterdam. Operationeel Expert Edwin neemt ons samen met senior Bas een dag mee rond en door Rotterdam en omgeving.
Edwin en Bas, met de nieuwe SIV, en de vorige generatie rechts, die ook nog dienstdoet als Snel Interventie Voertuig,
Soms wel 400.000 kilometer op de teller
Voor de surveillance hebben ze onder meer acht Audi’s, de auto waarvoor wij gekomen zijn. Over de Audi A6 is de politie na bijna vijf jaar gebruik goed te spreken: “De eerste lichting is bedrijfszeker gebleken. De bedoeling is dat ze boven de 200.000 kilometer of na zeven jaar vervangen worden. Er reden vroege SIV’s rond met 300.000 of soms wel 400.000 kilometer op de teller. Je merkt wel dat er dan meer defecten komen”, vertelt Edwin.
Niet allemaal op winterbanden
We starten de eerste ronde, na het bijwonen van de briefing om 6 uur ‘s ochtends in een A6 die al bijna 270.000 kilometer ervaring heeft. Door de politiekleuren is het extra lastig om de twee A6-generaties te kunnen onderscheiden, maar door het verschil in striping en de aanwezige lichtbalk op het dak weet je meteen dat het een SIV van de eerste lichting is. Bij de nieuwere ontbreekt de verlichting op het dak en bovendien staat de modernste A6 op wielen van 19 in plaats van 18 inch. De nieuwere Audi’s rollen op Pirelli P Zero-banden die in de winter plaatsmaken voor P Sotto Zero’s, de winterband voor hoge prestaties. Rijden alle auto’s op winterrubber in de koudste maanden? “Van onze acht Audi’s hebben we er twee de hele periode op winterbanden. Mochten de omstandigheden er echt om vragen, dan kunnen we bij de banden van de andere auto’s zo wisselen”, vertelt Edwin.
Portieren deels gepantserd, motor niet getuned
De portieren van de Audi’s zijn deels gepantserd en alle politiesystemen zijn ingebouwd voor de communicatie. De motor en het onderstel worden ongemoeid gelaten. De auto’s rijden altijd met een volle bagageruimte; altijd mee gaan onder meer pylonen en een hoogtemeter. Die laatste heeft het team vanwege de vele tunnels in en rond Rotterdam, waar het bulkt van het vrachtverkeer, zeker nodig. Al met al weegt een SIV dik 2.100 kilo. Voor de nieuwere A6 geldt dat ook, al is die auto wel anders qua outfit en techniek. “De nieuwe mist het sportdifferentieel op de achteras, waardoor de auto anders aanvoelt. Al zal het elke bestuurder dat anders ervaren.”
Bij de nieuwere Audi A6 zit er geen lichtbalk meer op het dak.
Lichtbalk wegens windgeruis eraf
De lichtbalk verdween omdat die boven de 140 km/h te veel windgeruis veroorzaakte. De prestaties zijn wel gelijk, al heeft de tweede lichting de 286 pk sterke 3.0 TDI, die Audi marketingtechnisch als 50 TDI in de markt heeft gezet. Met die motor is de A6 goed voor een 0-100-sprint in 5,6 seconden en heeft hij een topsnelheid van 250 km/h, wat genoeg moet zijn om achtervolgingen goed en lang te kunnen volhouden.
Ook de striping is anders bij de nieuwste generatie Audi A6.
Hybride of EV voor inzet als SIV?
Zou een plug-in hybride of een EV een optie zijn? “Hybride voertuigen zijn geschikt als ze zonder de elektromotor ook aan de gevraagde prestaties voldoen”, licht Bas toe. “Voorlopig worden er geen opvallende plug-in voertuigen aangeschaft.” Ook al streeft de politie naar 40 procent elektrificatie van het wagenpark in 2030, een EV zal voor dit team nog langer op zich laten wachten. “Wat als de accu leeg is?”, vraagt Edwin zich af, die al eens tot aan de Franse grens een achtervolging had. “Dan moeten we snelladen tijdens onze koffiepauzes of lunch. Nu al tanken we na elke sessie onze auto weer af zodat de collega’s na ons vol kunnen vertrekken. Ook al heeft een EV in theorie een actieradius van 600 kilometer, wij gebruiken de auto’s vaak zeer intensief, vol bepakt en op hoog tempo.”
Waarom 20 tot 40 km/h harder dan het normale verkeer?
Dat hoge tempo zit er meteen al goed in als we tijdens de ochtendspits invoegen op de A20 tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein. Meteen gaat het naar 100 tot 120 km/h, waar het verkeer zich aan 80 km/h moet houden. “Dat doen we om al het verkeer goed te kunnen overzien, daarom zag je me net tot twee keer toe over een doorgetrokken streep rijden. Als ik mij aan alle regels zou houden, dan blijf ik constant met het verkeer meerijden. We kijken in elke auto. Zoals je vanochtend bij de teambespreking hebt kunnen horen, is ons thema van deze week afleiding. Dus: zitten mensen op hun telefoon, hebben ze hun gordel om? En we gaan ook even kijken hoe de aanpassingen aan de N209 nu zijn, omdat die door de aanleg van de verlengde A16 vaak van ligging verandert. Niet alles wordt aan ons doorgegeven.” Als verkeershandhaver wil je natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan. De grote zandlichamen die bij de aanleg komen kijken, zijn erg aantrekkelijk voor motorcrossers. Maar ook daarop is het Team Verkeer voorbereid; ze gaan daarvoor met een offroad-motor surveilleren. Wie bij dit team rijdt, heeft ook alle rijtrainingen gevolgd voor de diverse typen motorfietsen. “Kijk, dit kan in de toekomst wel eens een mooie plek zijn voor snelheidscontroles”, ziet Bas als we langs een geluidsscherm van de toekomstige verlengde A16 rijden.
Continu komen kentekenscans binnen
Ondertussen scant het ANPR-systeem (automatische nummerplaat registratie) de kentekens van alle auto’s die de camera in de neus in beeld krijgt. Mocht er iets aan de hand zijn, dan weten de inzittenden van de SIV dat meteen. ANPR-camera’s boven de weg doen hetzelfde en in ons geval zijn die in de buurt aangevinkt; daardoor weten we of een kilometer of tien verderop een kenteken is gespot waarop een melding zit. Er kunnen allerlei aanleidingen zijn om een voertuig staande te houden. Ondertussen komen op de portofoons en mobilofoons de hele tijd gesprekken binnen van de regionale meldkamer en desgewenst ook van de landelijke eenheid. “Soms zetten we er wel eens een uit, anders wordt het te veel. Maar bijvoorbeeld tijdens een achtervolging moet iedereen met elkaar in verbinding staan en dan wil je alles horen.”
Controles en adviezen, nog geen bekeuringen
Na een half uur staat de teller op twee controles en een dringend advies. We noteren staandehoudingen van een middelbare scholier op een elektrische step en een touringcarchauffeur, een Renault Clio reed in de ochtendschemer met alleen de dagrijverlichting aan. Via de lichtkrant achter de achterruit van de Audi werd de bestuurder duidelijk gemaakt dat de dimlichten aan moesten. Beroepsvervoer is er in deze regio erg veel, en elke vrachtauto die we passeren wordt dan ook nauwlettend geobserveerd. Is de verlichting in orde, of is het te veel een rijdende kerstboom? Zijn de breedtebordjes voor de uitstekende lading op de juiste wijze aangebracht? En hoe zit het met profiel van de banden?
Even een Tesla Model 3 die wegspurt na file achterhalen
Terug op de A20 gaat het stokkende verkeer tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan de IJssel over van twee naar drie rijstroken. Een rode Tesla Model 3 schiet er vandoor want er is weer doorstroming en leeg asfalt! De bestuurder heeft de SIV duidelijk niet gespot en Bas trapt het pedaal van de A6 50 TDI flink in. De machtige zescilinder dieselbrom gaat gepaard met de heerlijke duw in de rug van het forse koppel. We halen de Tesla-rijder snel bij; als de Audi hem nadert, gaat hij snel terug naar de middelste rijstrook. Ongetwijfeld dacht hij even: ‘nu ben ik aan de beurt’, maar Edwin kiest via de afstandsbediening de voorgeprogrammeerde tekst ‘u rijdt te snel’ in plaats van ‘volgen, politie’. Het blijft bij een waarschuwing. Een bekeuring is er nog steeds niet uitgedeeld, ook niet als we even verderop in een serieus stuk file terechtkomen. Bas stuurt de A6 met lage snelheid over de vluchtstrook langs het amper nog rijdende verkeer. “Nu zouden we heel wat auto’s kunnen aanhouden op basis van wat we zien, maar de file is al zo heftig. Die wil je niet nog langer maken.”
De Audi A6 wordt na elke ronde afgetankt zodat de volgende shift met volle tank kan vertrekken. Ook het oliepeil wordt gecheckt vanwege het intensieve gebruik.
Even liften bij Hendrik-Ido-Ambacht
Na de eerste pauze stappen we over in de nieuwere SIV. Die heeft een groter centraal scherm. Bepaalde systemen zijn daarin mooi geïntegreerd, waardoor het iets minder een wirwar aan display’s is. Ditmaal rijdt Edwin. Er zijn geen vaste afspraken over wie er wanneer rijdt, dat verschilt per dag. Soms wordt de dienst van acht uur netjes verdeeld over de twee agenten, soms niet. Over de door het vrachtverkeer behoorlijk uitgeholde A16 tussen Dordrecht en Rotterdam gaat het even ver boven de 200, behalve bij de beruchte hobbels bij Hendrik-Ido-Ambacht. “Als ik de auto hier niet laat afzakken tot 180, dan zouden we loskomen”, zegt Edwin. En als je in een achtervolging zit? “Dan doe ik dat ook. Want je wilt de auto niet kwijtraken.” Omdat we in de ochtendrit met de andere Audi ook al een keer boven de 200 gingen, merken we dat wel of geen lichtbalk op het dak veel verschil maakt voor het geluid aan boord.
SIV komt ook in de stad
Niet alleen de (snel)wegen rond Rotterdam zijn het territorium van het paradepaardje van Team Verkeer. Bij een ronde door de stad zetten we een man die we betrapten op het rijden zonder gordel staande (bekeuring) en een vrouw die op de drukke Coolsingel linksaf sloeg waar dat duidelijk niet mocht (eveneens een prent).
Nu gaat het er echt om: ambulance begeleiden
Maar dan volgt het spannende slotstuk. Via de meldkamer komt een reanimatie op straat in een woonwijk in Spijkenisse binnen. Mogelijk moet de ambulance begeleid worden naar het ziekenhuis via een spoedtransport. ‘Wij’ pakken het op en rijden ernaartoe op hoge snelheid, met sirenes aan. Via de Coolsingel, het Hofplein en de Schieweg schieten we door het zeer drukke verkeer naar de A20. Sommige bestuurders anticiperen heel goed op de aanstormende politie-auto. “Het is bij een verkeerslicht beter wanneer bestuurders de kruising op rijden om de baan vrij te maken”, verduidelijkt Bas. Het is opmerkelijk hoe rustig beide heren blijven, terwijl wij op de achterbank bijna zitten te stuiteren van de adrenaline. Nog indrukwekkender is, de gedecideerde wijze waarop de Audi met snelheden boven de 200 km/h over de A20 gaat tussen het Schieplein en het Kethelplein, waar we zelf nog nooit harder dan 110 hebben gereden. De bocht richting Beneluxtunnel wordt op zeer hoge snelheid genomen zeer mooi, want het verkeer ziet en hoort de SIV prima aankomen. In 12 minuten sprinten we van hartje Rotterdam naar een woonwijk in Spijkenisse – een bijna niet te bevatten tijd voor wie die regio kent. De ambulance staat klaar, een collega met de motorfiets ook. De patiënt moet zo snel mogelijk naar het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam Lombardije. Tot aan snelweg A15 helpt de motoragent de kruisingen vrij te maken, en het verkeer te attenderen op het naderende spoedtransport, bestaande uit onze Audi en de Ambulance. Op de snelweg stormt de A6 af op voorliggers, die zodra ze kunnen naar rechts gaan. Daarna blijft de Audi er even schuin voor hangen, zodat de bestuurder via de tekst in het bordje achterop de auto ziet: ‘Ambulance volgt’. “Anders komen ze na ons weer naar links.” De Mercedes Sprinter volgt inderdaad snel en haalt ook snelheden van 150 tot 160 km/h. Bas jaagt de dikke TDI met nog hogere snelheid voorwaarts om het volgende gaatje te creëren. Tussen het moment van de melding toen we op de Meent in hartje Rotterdam stonden, de rit naar Spijkenisse en de aankomst bij het Maasstad Ziekenhuis verstreken slechts 35 minuten.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 Avant 50 TDI quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 83.000 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 620 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.939 mm / 1.886 mm / 1.494 mm |
Wielbasis | 2.924 mm |
Massa leeg | 1.865 kg |
Laadvermogen | 695 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,7 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant S edition plug-in | Wordt verwacht | Pano | Keyless | Camera | 20" LMV
- 2021
- 112.644 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition S-line | Exclusive Cognac | Pano | HUD | Memory
- 2023
- 11.713 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e QUATTRO S EDITION COMPETITION | PANORMADAK | LED MATRIX | MEMORY SEATS | ADAPTIVE CRUISE | 360 CAMERA | BANG&OLUFSEN | TREKHAAK | AMBIANCE INTERIEUR | HEAD-UP | 4-ZONE CLIMATE
- 2024
- 20.194 km