Dit is de volledig elektrische Volkswagen T1 'e-Bulli'

Oud en nieuw

Volkswagen T1 e-Bulli
Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-BulliVolkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli Volkswagen T1 e-Bulli

De Volkswagen T1 heeft een ogenschijnlijk onbegrensde houdbaarheidsdatum. Net als bij de Kever is de handel in deze busjes nog altijd springlevend en worden de vele overgebleven exemplaren soms voor grof geld op de weg gehouden. Deze T1 'e-Bulli' is al helemaal klaar voor de komende decennia.

Net als bij de Volkswagen Kever mag je bij de T1 (en T2 en T3) de typische roffel van een boxermotor verwachten. Bij deze e-Bulli niet. Die komt vrijwel geruisloos met zijn onmiskenbare koets voorbij zetten. Achterin ligt namelijk een 83 pk sterke elektromotor. Een herkenbaar vermogen voor een VW-elektromotor? Dat kan kloppen: dit is dezelfde krachtbron die ook in de e-Up ligt. Op de laatste foto is duidelijk te zien dat die prima in de T1 past.

Volkswagen bouwde de auto niet zelf om, want deze T1 Samba uit 1966 werd door het bedrijf eClassics onder handen genomen. Met goedkeuring van Volkswagen Commercial Vehicles, dat dan weer wel. eClassics levert namelijk voortaan voor de ombouw van T1's, T2's en T3's complete chassis met deze 83 pk óf een 101 pk sterke elektromotor en een 35 kWh of 45 kWh accupakket. Alle aandrijving en accu's zijn van Volkswagen afkomstig. eClassics bouwt ook al Kevers om tot elektrisch aangedreven exemplaren.

Prestaties

De T1 in kwestie is dus geen eenmalige exercitie, maar het eerste voorbeeld van wat er met meer klassieke VW-busjes kan gebeuren. Deze Samba kwam na ruim 50 jaar op de wegen van Californië naar eClassics, werd volledig gerestaureerd en gaat nu dus volledig elektrisch verder. Het scheelt ook qua prestaties; de bus heeft nu een topsnelheid van 130 km/h (25 km/h sneller dan voorheen) en zal die snelheid ongetwijfeld ook veel eerder bereiken.

Het maximale bereik is naar verluidt zo'n 200 kilometer. Een lege accu is met een 50 kW-snellader in 40 minuten voor 80 procent opgeladen. Vanwege het nieuwe chassis heeft de auto overigens nu ook onafhankelijke wielophanging, schroefveren, verstelbare schokbrekers en schijfremmen voor én achter. Dat moet uiteraard ook het rijgedrag naar een totaal nieuw niveau tillen.

Kosten

Nu zijn klassieke VW-busjes van zichzelf al enorm duur geworden in de afgelopen tien/vijftien jaar, maar dit hele verhaal inclusief ombouw kost al helemaal een lieve duit. Minimaal € 64.900 ben je voor de eClassics-behandeling kwijt. Maar hoeveel daar eventueel nog bij komt, hangt waarschijnlijk ook af van de staat van de bus die je omgebouwd wilt hebben. Wie kosten wil drukken, kan ook losse componenten kopen en zelf een (gedeeltelijke) ombouw doen. Overigens is het hele verhaal ook mogelijk voor de T2 en T3.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.