Skoda Epiq: compacte elektrische SUV voor 25 mille!

Bijna klaar

Skoda Epiq
Skoda EpiqSkoda EpiqSkoda EpiqSkoda EpiqSkoda EpiqSkoda Epiq

Skoda komt in 2025 met een compacte elektrische SUV in het B-segment. Niet alleen weten we nu dat hij naar de naam Epiq luistert, want dankzij dit studiemodel weten we meteen ook hoe hij eruit gaat zien.

Highlights

  • 4,10 meter 'lang'
  • Vanaf zo'n €25.000
  • Komt in 2025

De elektrische modellen binnen de Volkswagen Groep worden in zo’n hoog tempo op ons afgevuurd, dat het soms lastig is om het allemaal bij te houden. De eerstvolgende EV in de Skoda-line up is bijvoorbeeld de Elroq. Die staat in het aanbod onder de Enyaq zoals de Karoq onder de Kodiaq staat, al gaat het bij de EV’s om twee vijfzitters. Het échte elektrische Kodiaq-equivalent komt dan ook pas in 2026, als de productieversie van de in 2022 onthulde Skoda Vision 7S wordt gepresenteerd. De Elroq komt nog dit jaar en in het jaar dat dan nog over is – 2025 - krijgen we de productieversie van deze Skoda Epiq voorgeschoteld.

Skoda Epiq.

Serieus compact

De Epiq is voorlopig het kleinste model in Skoda’s elektrische aanbod en is 4,10 meter lang. Dat is naar hedendaagse maatstaven serieus compact, want zelfs de benzinegestookte Kamiq is al 14 centimeter langer. Een elektrische Kia Niro strekt zich over 4,42 meter uit, een Renault Megane E-Tech is 10 centimeter langer dan de Epiq. Een alsnog iets langere Opel Mokka komt met zijn formaat misschien nog wel het meeste in de buurt en daarmee is de Epiq een rasechte B-segmenter.

Skoda belooft dat de Epiq ondanks die beperkte lengte plaats biedt aan vijf volwassenen én 490 liter bagage, wat een serieuze prestatie zou zijn. Ter vergelijking: in een elektrische Mokka heb je achterin als volwassen weinig te zoeken en gaat maar 310 liter aan spullen. Anders dan de Mokka is de Epiq een EV op een puur elektrisch platform. Er komen dus geen modellen met verbrandingsmotor en dat schept mogelijkheden op het gebied van indeling. Het platform in kwestie is het MEB Entry-platform. Daarmee is de Skoda Epiq in ieder geval in technisch opzicht een broertje van de Volkswagen ID2(X) en de Cupra Raval, de productieversie van de Cupra UrbanRebel. Allemaal rollen ze bij Seat in het Spaanse Pamplona van de productieband en allemaal hebben ze voorwielaandrijving. Daarmee wijkt het Entry-platform nadrukkelijk af van de reguliere, achterwielaangedreven MEB-basis. De laadpoort lijkt aan de voorzijde te zitten (in het rechter voorscherm) en ook dat is een breuk met wat we gewend zijn van MEB-auto’s.

Skoda Epiq.

Modern Solid

Skoda treedt logischerwijs nog niet in details over de specificaties van een auto waarvan we de productieversie nog moeten gaan zien, maar belooft alvast een actieradius van ruim 400 kilometer. Interessant is verder de richtprijs: de 'kaalste' Epiq kost zo'n €25.000, stelt de fabrikant.

Hoewel de Epiq die je hier ziet nog een studiemodel is, is het niet zo moeilijk om het definiteve productiemodel voor je te zien. Het is een keurige, strakke maar zeker niet aanstootgevende SUV die geheel is getekend volgens de Modern Solid-designstijl die met de Vision 7S voor het eerst werd getoond. De T-vormige lichtunits zijn daar onderdeel van, net als de dichte neus met daarin een zwarte balk die optisch als grille-vervanger dienstdoet, en praktisch als huisvesting voor allerlei sensoren. Het interieur kregen we gisteren al te zien en hoort dus niet bij de Elroq, zoals we toen dachten. Het is behoorlijk minimalistisch en dat roept allerlei vragen op over het bedieningsgemak. Die vragen beantwoorden de Tsjechen in 2025, want dan trekt Skoda zoals gezegd het doek van de productierijpe Epiq.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.