Dit is de nieuwe Jaguar XK!
Jaguar beweert dat de carrosserie van de XK door het gebruik van een aluminium monocoque 90 procent stijver en 180 kilo lichter is dan die van zijn concurrenten. Het totale gewicht van de auto is 1.595 kilo; dat is 63 kilo lichter dan de vergelijkbare XK8. Ook het chassis is volledig van aluminium; de achterklep is eveneens uit dat materiaal vervaardigd.
Bij zijn introductie is de XK te koop met alleen de 4,2-liter V8-motor met een vermogen van 300 pk. Het maximale koppel bedraagt 420 Nm. Daarmee gaat de XK in 6,2 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is een begrensde 250 km/u.
De XK is met een lengte van 4,79 meter twee centimeter langer dan zijn voorganger en met een hoogte van 1,32 meter eveneens twee centimeter hoger. De wielbasis is gegroeid naar 2,75 meter; dat is zestien centimeter meer dan de XK8.
Met de zogeheten Jaguar Paddle Shift kan de bestuurder van de XK de versnellingsbak bedienen met flippers achter het stuur. Het systeem is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. Met de versnellingspook kan de bestuurder kiezen uit de standen Park, Revers en neutraal. Ook kan worden geschakeld tussen een Drive- en Sport-afstelling.
In het interieur is een TFT-scherm waarop zaken als de geselecteerde versnelling, bandendruk, informatie van de cruise control en de instructies van het navigatiesysteem worden geprojecteerd. Op een touchscreen kunnen de climate control en de navigatie worden bediend.
Jaguar introduceert de nieuwe XK binnenkort op de IAA in Frankfurt. Prijzen worden in het begin van volgend jaar bekendgemaakt. Enkele maanden daarna volgt de cabriolet-versie van de nieuwe Jaguar.