Dít is de Mercedes-AMG E 63

M5-killer sterker dan ooit!

Mercedes-AMG E 63
Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63Mercedes-AMG E 63
Langzaam maar zeker komt het complete E-klasse-gamma in beeld. Vandaag maken we kennis met de tot 612 pk sterke Mercedes-AMG E 63!

Na de onthulling van een nieuw model van Mercedes-Benz kan het aftellen naar de komst van de eerste AMG-versies beginnen. De AMG E 43 kenden we al, maar tot op heden moesten we het zonder echt volwaardige AMG-variant van de nieuwe E-klasse doen. Tot vandaag!

Maak kennis met de Mercedes-AMG E 63 en E 63 S. De 5,5 liter metende biturbo-V8 van de vorige generatie E-AMG's is naar het hiernamaals verwezen. AMG heeft de bekende 4,0-liter biturbo-V8 in het vooronder van de E 63 gelegd. Daarin is hij goed voor 571 pk en 750 Nm koppel. Een snelheid van 100 km/h staat in 3,5 tellen op de klok. De E 63 S levert maar liefst 612 pk en 850 Nm en weet nog eens 0,2 tellen van die sprinttijd af te snoepen. De topsnelheid van beide versies ligt op 250 km/h, al is deze middels het AMG Drivers Pack te verhogen tot 300 km/h.

De standaard E AMG is daarmee 13 pk sterker dan de vorige. Voor de S-versie komt de groei uit op 27 pk. Een ander belangrijk verschil met zijn voorganger: 4Matic vierwielaandrijving is nu standaard en niet meer voorbehouden aan de S-versie. Wie de achterkant toch graag makkelijk wil kunnen losgooien, kan de ter compensatie aanwezige Drift Mode activeren. Wie de AMG's in de stand 'Comfort' tussen de 1.000 en 3.250 tpm weet te houden, rijdt tijdelijk rond in een viercilinder dankzij cilinderuitschakeling.

AMG heeft uiteraard niet alleen zijn kunsten onder de kap toegepast. De E's beschikken over een speciaal afgesteld Air Body Control-systeem, een aangepast onderstel, een mechanisch sperdiff, dynamische stuurbekrachtiging en een steviger remsysteem. Op optisch vlak zijn de Duitse spierbundels te herkennen aan de vier uitlaatpijpen, 19 of 20 inch metende wielen en de uiteraard duidelijk aanwezige bodykit. In maart moeten de Mercedes-AMG's E 63 in de Nederlandse prijslijsten te vinden zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.