Dit is de Europese Insight!

Dit is de Europese Insight!
Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!Dit is de Europese Insight!
Bijtellingshaters en milieufreaks opgelet: dit is de Honda Insight zoals die vanaf het voorjaar ons wegennet gaat bevolken.
Onlangs lieten we u al de Insight zien, maar dat was nog de Amerikaanse versie, die dit weekend in Detroit staat. De Europese versie wijkt op details af. Op de foto's krijgen we nu eindelijk een goede indruk van de achterkant en de verkleurende snelheidsmeter.
De productieversie van de Honda Insight komt in de lente van 2009 bij de dealers te staan. De auto heeft de beschikking over een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,3-liter viercilinder en een elektromotor. De nieuwe Insight wordt ongeveer 3.000 dollar goedkoper dan een Prius, omdat het IMA-systeem (Integrated Motor Assist) goedkoper is dan in voorgaande elektische Honda's.
Jaarlijks wil het merk 200.000 exemplaren van de productieversie maken. De Insight is een vijfdeurs hatchback die plaats biedt aan vijf passagiers. De auto staat op een nieuw ontwikkeld platform. De productie-Insight zal in Honda's fabriek in het Japanse Suzuka gebroederlijk naast de Civic Hybrid van de band rollen.
Het Ecological Drive Assist System moet de bestuurder helpen om zuinig te rijden. Het systeem bestaat uit drie onderdelen. Allereerst is er de Econ Mode, die de transmissie, CVT-automaat en motor controleert voor een lager verbruik. Bovendien zorgt de Econ Mode ervoor dat de airconditioning efficiënter werkt en er meer energie in de accu's wordt opgeslagen bij het afremmen.
Daarnaast is er de 'Guidance Function', die een 'Ambient Meter' rond de snelheidsmeter laat verkleuren. Als de bestuurder volgens de Insight zuinig rijdt, heeft de Ambient Meter een groene kleur. Bij een beschaafde acceleratie krijgt de meter een blauwgroene kleur en als de bestuurder het onderste uit de kan wil, wordt hij 'gestraft' met een blauwe kleur. De Ambient Meter reageert niet alleen op het gebruik van het gaspedaal, ook neemt de Guidance Function het remgedrag onder de loep.
Tenslotte is er de 'Scoring Function', die de bestuurder naderhand tips geeft hoe hij zuiniger kan rijden. De score van de afgeronde rit wordt aangegeven met een aantal blaadjes: hoe meer, hoe beter. Ook kan de Insight de score van de afgelopen drie ritten vergelijken.
De Insight krijgt de beschikking over een hybride aandrijflijn met een 1,3-liter benzinemotor. Dankzij Integrated Motor Assist (IMA) behaalt de Insight ongeveer dezelfde verbruikscijfers als de Civic Hybrid. De Insight komt in de eerste helft van 2009 bij ons op de markt. Honda wil 200.000 exemplaren per jaar verkopen, de helft daarvan in de Verenigde Staten.
Honda ziet de introductie van vier hybrides (Insight, de vernieuwde Civic Hybrid, Jazz Hybrid en de CR-Z sportwagen) tot 2010 als een overbruggingsfase. Uiteindelijk zet het merk in op auto's met brandstofcel. Met een dergelijke auto, de FCX Clarity, loopt al een proef in Californië.

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.