"Discriminatie in bijtelling is onwettig"

Daihatsu Cuore
Fiscale bevoordeling van milieuvriendelijke leaseauto's is waarschijnlijk niet conform het internationale recht. Dat is althans de mening van professor fiscale economie Peter Kavelaars, meldt het Algemeen Dagblad.
De enige reden dat deze milieumaatregel er volgens hem is gekomen, is om het privé-gebruik van de auto van de zaak te kunnen belasten. Kavelaars: "Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)." Ook vindt hij het vreemd dat werknemers die hun leasewagen niet privé rijden, geen hinder ondervinden van de bijtellingsregeling. Hetzelfde geldt voor de overige privé-automobilisten die in vervuilende auto's rijden. Kavelaars beroept zich op tweede eerdere uitspraken van de Hoge Raad. Staatssecretaris De Jager van Financiën is het oneens met Kavelaars theorie. De invoering van het 14 procents tarief is volgens hem een prikkeling voor leaserijders om voor schonere auto's te kiezen. Mensen die met een eigen auto rijden zouden al belast worden via milieudifferentiaties in de BPM en motorrijtuigenbelasting. Verder is hij het oneens met de stelling dat de regeling in strijd is met het internationale recht. Wat niet te ontkennen valt is dat de nieuwe regeling de verkoop van zuinige auto's bevordert.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.