Dieselbeulen: Trident Iceni Magna en Venturer
Onder de modelnaam Iceni heeft het Britse Trident vorig jaar al een sportieveling getoond. Deze dakloze spierbundel krijgt nu gezelschap van de Magna en de Venturer, respectievelijk een fastback en, zoals Trident het zelf noemt, een stationversie.
Er worden wel vaker nieuwe merken uit de grond gestampt, maar de heren van Trident weten wel hoe ze op papier met kop en schouders boven de nieuwe initiatieven uit weten te steken. De Iceni's moeten namelijk op één tank biodiesel 3.220 kilometer ver kunnen komen...
Hoe ze dat precies voor elkaar gaan krijgen, is nog niet helemaal duidelijk. De heren en dames van Trident melden 'met een uniek gepatenteerd systeem' te zijn gekomen waarmee 'koppel vermenigvuldigd' wordt en er dus 'minder nodig is' om de Iceni van spieren te voorzien. Minder van wat, daar mogen we naar raden.
Minder of niet, onder de kap komt in ieder geval een 6,6-liter grote V8 turbodiesel te liggen die er 400 pk en 950 Nm uit perst, goed voor een sprint naar de 100 km/h in 3,7 s en een topsnelheid van 305 km/h. Tegen een weinig bescheiden meerprijs van zo'n € 13.700 krijg je het Performance Pack, waardoor de Brit er 435 pk 1.288 Nm uit stampt.Voor wie dat niet genoeg is levert Trident voor een kleine 40 mille het Track Pack, waardoor je Iceni zomaar even 670 pk en 1.423 Nm sterk wordt.
De drie sportievelingen staan per stuk vanaf 96.000 pond, zo'n € 116.000 in de prijslijst. Volgens Trident moet er lang worden gewacht, wereldwijd zou namelijk al een grote vraag naar de zuinigheidswonderen zijn.