Deze tweedehands elektrische auto’s koop je voor €15.000

Voor €10.000 lastige zoektocht, 5k erbij makkelijker

Volkswagen e-Golf occasion

Enige tijd geleden portretteerden we drie EV’s van ongeveer €10.000. Een bedrag waar menig occasionzoeker zich toch even voor achter de oren moet krabben, desondanks was het aanbod mager: een oude Nissan Leaf (actieradius nieuw: 175 kilometer), de kleine Smart ForTwo (die ooit 145 kilometer ver kwam op een acculading) en een Renault Zoe waarmee je in z’n hoogtijdagen 210 kilometer kon rijden voordat hij weer aan de lader moest. Dat was het wel zo’n beetje.  

We zijn nu bijna een half jaar verder. Het aanbod gebruikte EV’s neemt almaar toe én we verhogen ons budget met 50 procent. Is voor 15 mille wél een fatsoenlijke elektrische auto op de kop te tikken?

Hyundai Ioniq EV Comfort - 2018 - 139.345 kilometer - €14.950 

Omdat 2023 al aardig gevorderd is en we (daarom) niet precies weten met hoeveel geld de SEPP-subsidiepot nog gevuld is, rekenen we de mogelijke 2 mille subsidie niet mee en leggen de grens gewoon bij €15.000 (en dus geen 17 mille). Voor vijf tientjes minder staat dan deze Hyundai Ioniq bij je aan de laadpaal. In nog geen vijf jaar tijd is door drie eigenaren bijna 140.000 kilometer ermee afgelegd. Die zullen flink hebben moeten stekkeren, aangezien de opgegeven actieradius (NEDC) 280 kilometer bedroeg. Niet indrukwekkend als je naar de huidige specs kijkt, maar toch bruikbaar méér dan die van de 10 mille-Leaf. Het accupakket is dan ook niet al te riant, wat overigens gunstig is voor het wagengewicht: 1.420 kilo. Bovendien is hij aan een AC-lader in drie uur voor 80 procent opgeladen (25 minuten aan de snellader kan ook). Hij wordt aangeboden inclusief een jaar garantie. Met de TV-738-P krijg je onder z’n aalgladde koets (Cw-waarde 0,24) een aardig rijk uitgeruste, vijfpersoons occasion, waarbij achterpassagiers vanwege de dalende daklijn niet langer dan 1,80 meter moeten zijn om nog rechtop te kunnen zitten.

Aan diverse accessoires (navigatiesysteem, DAB-radio, meerdere veiligheidshulpjes, adaptieve cruisecontrol, led-verlichting …) valt de relatief jonge leeftijd van deze Zuid-Koreaan af te lezen, net als drie rij-modi (Eco, Normal, Sport) en de mogelijkheid tot regeneratief remmen middels flippers achter het stuur. De directe beschikbaarheid van 295 Nm zorgt voor flitsend accelereren (behalve op vochtig wegdek, dan hebben de banden het zwaar), de goed feedback gevende, directe besturing zorgt zowaar voor een vleugje sportiviteit. Als we dan ook nog vertellen dat de commandopost overzichtelijk ingedeeld is (met een touchscreen in combinatie met fysieke knoppen), dan kunnen we concluderen dat deze Ioniq tot de betere geslaagde EV-pioniers kan worden gerekend.  

     

Signalement

Merk Hyundai 
Type Ioniq EV Comfort    
Bouwjaar november 2018
Kilometerstand 139.345
Vraagprijs €14.950 
Waar te koop? Boekel & Bakker Automotive, Obdam

Technische gegevens

Motor synchroonmotor/permanente magneet 
Accucapaciteit 30,5 kWh (bruto), 28 kWh (netto) 
Max. vermogen 88 kW/120 pk  
Max. koppel 295 Nm 
Bagageruimte 350 l/1.410 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Stroomverbruik 11,5 kWh/100 km
0-100 km/h 9,9 s
Topsnelheid 165 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Volkswagen e-Golf - 2018 - 143.153 kilometer - €14.950

Wil je als EV-rijder liever niet teveel opvallen in het verkeer, weet dan dat voor 15 mille er gebruikte elektrische uitvoeringen zijn van onder meer Ford Focus en Mercedes-Benz B-klasse. Met actieradii van respectievelijk 162 en 200 kilometer zijn die echter nogal mager bedeeld. En de Volkswagen e-Golf? Let op: aanvankelijk werd deze geleverd met een accu van 26,5 kWh (116 pk), goed voor 190 kilometer reikwijdte, in 2017 kwam er een update: 35,8 kWh (136 pk) die 300 kilometer (NEDC) beloofde.

Een voorbeeld van die laatste is deze Volkswagen e-Golf die qua leeftijd, kilometerstand en vraagprijs aardig in het Ioniq-vaarwater zit. Over garantie (of subsidie) wordt in de advertentie helaas niet gesproken, wel weten we dat de Duitser van de eerste eigenaar afkomstig is. Als het om laden gaat, dan scoort de Golf wat minder goed dan de Ioniq: bij de SB-320-N kost het 52 minuten aan de snellader voordat hij op 80% zit, regulier AC-laden duurt ruim drie uur en een kwartier om dat te bereiken. Zoals gezegd, wijkt de e-Golf qua carrosserie amper af van de gewone. Hier dus wel genoeg hoofdruimte achterin. Voorin in principe ook, maar de zit is hoger, omdat het accupakket eronder is geplaatst. Tevens is de e-Golf met 1.515 kilo een stukje zwaarder, waardoor rijden eerder ontspannen dan sportief overkomt.

Nog meer ontspannen? Zet ‘m dan in ‘Eco’, met z’n begrensde topsnelheid van … 95 km/h (en niet-werkende airco)! Ook hier is regeneratief remmen mogelijk. Niet middels flippers, maar de pook in B zetten zorgt voor bijna geheel one pedal driving. Het interieur is ergonomisch doordacht en goed gebouwd. Veel van dit soort elektrische Golfjes zijn zakelijk aangeschaft. Deze occasion eveneens en dat vertaalt zich in een bijna on-Duits luxe uitvoering met onder meer lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen en - altijd handig - een warmtepomp.

Signalement 
Merk Volkswagen
Type e-Golf  
Bouwjaar maart 2018
Kilometerstand 143.153
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Autocenter Veenstra, Joure

Technische gegevens
Motor synchroonmotor/permanente magneet 
Accucapaciteit 35,8 kWh (bruto), 32 kWh (netto) 
Max. vermogen 100 kW/136 pk  
Max. koppel 290 Nm 
Bagageruimte 380 l/1.231 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Stroomverbruik 12,7 kWh/100 km (NEDC) 
0-100 km/h 9,6 s
Topsnelheid 150 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

BMW i3 REX - 2014 - 125.187 kilometer - 14.950 euro

Wil je als potentiële EV-rijder juist wél een statement aan je omgeving afgeven, dan is er eigenlijk maar één oplossing mogelijk: de aanschaf van een gebruikte BMW i3. Een opmerkelijke carrosserie - het lijkt alsof hij in een kettingbotsing terecht is gekomen, getuige de raamlijn - voorzien van tegengesteld openende achterportieren en samengesteld uit een carbon passagierskooi en een aluminium onderstel, en een al even bijzonder interieur (BMW maakte gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen als respectievelijk plantvezels en petflessen), zorgde ervoor dat hij voor early EV-adapters een hebbeding werd.

Met als gevolg ferme occasionprijzen. Voor 15 mille treffen we in onze database enkel de 22 kWh-versie aan, goed voor slechts 190 kilometer. De 33 kWh-variant (actieradius: 312 kilometer (NEDC)) ligt boven ons budget. Alternatief: de REX. Deze versie bevat tevens een tweecilinder Kymco-scootermotor van 647 cc (34 pk) die de accu bijlaadt wanneer deze voor nog maar 8% gevuld is. Een hybride dus, en dat betekent wegenbelasting! Laadpaalstress hoef je niet direct te hebben, mits je dus benzine tankt! Dan is de actieradius theoretisch 240 kilometer. Pluspunt: uit onze accudegradatietests blijkt dat accucellen baat lijken te hebben bij de verbrandingsmotor: er is minder degradatie. Zo’n REX dan maar. Uit het aanbod kwamen we deze opvallend oranje gelakte BMW i3 tegen. Iets minder gereden dan z’n opponenten, wel vier jaar ouder, terwijl over garantie niet wordt gerept. Met z’n lederen interieur, elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak en een aantal veiligheidssystemen is -ie samen met de Golf het meest luxe, biedt eveneens plaats aan gezinnen, zij het met twee kinderen, maar een reis-/vakantieauto voor vier is -ie toch niet. Daarvoor is de bagageruimte te beperkt. De rijeigenschappen zijn helemaal BMW: flitsend optrekkend, ‘vlezig’ stuur, prima bochtengedrag. AC-laden van 20 tot 80 procent gaat in iets meer dan 2,5 uur; de kortste laadtijd van deze drie.       

Signalement
Merk BMW     
Type i3 REX
Bouwjaar februari 2014
Kilometerstand 125.187
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Autobedrijf P. Bot B.V., Vlaardingen

 

Technische gegevens
Motor 2-cil. in lijn, 647 cc, elektromotor (synchroonmotor/permanente magneet)
Max. vermogen elektromotor 125 kW/170 pk
Max. koppel elektromotor 250 Nm
Bagageruimte 260 l/1.100 l 
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 op 166,7
0-100 km/h 7,9 s
Topsnelheid 150 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke van deze EV’s past bij jou?

Samenvattend: met de BMW i3 geef je een statement af, maar dit gaat ten koste van de prijs/prestatieverhouding. Wel is hij samen met de Volkswagen e-Golf het meest luxueus. Die laatste is ‘gewoon’ een Golf en dus geen ID3, met alle voor- en nadelen van dien. Hyundai’s Ioniq is de meest pure EV van het trio, compleet met gladde koets. Lange achterpassagiers zullen dat minder prettig vinden. Wat zou jouw keuze zijn voor 15 mille?  

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.