Deze RS'en waren betaalbaar
Maar niet snel of sportief ...
- Stephan Vermeulen
- Achtergrond
De aanduiding RS staat vooral op sportieve topmodellen. Soms komt het wat meer tot zijn recht (Porsche 911 GT3 RS), soms minder (Skoda Enyaq iV RS). Vroeger dachten fabrikanten minder goed na over de lettercombinatie die Porsche ooit introduceerde en stond voor Renn Sport. In de jaren 80 tot aan het begin van deze eeuw vond je het RS-logo op brave burgerbakken. Daar had het verder weinig om het lijf.
Kia Rio 1.3 of 1.5 RS - Gewoon het tweede niveau
Geen opgepepte motor, laat staan een bijzonder interieurtje of spoilers. Bij Kia was de aanduiding RS begin deze eeuw gewoon het tweede of derde uitrustingsniveau van een model. De eerste generatie Rio zie je nog wel eens rijden met die benaming. Ga er gerust naast staan bij een verkeerslicht, want de kans is klein dat de Rio RS je zoek rijdt. Of het er nu een is met een 82-pk 1.3 of 95 pk leverende 1.5, een rappe sprinter is het nooit. Met een vanafprijs van € 9.495 is de Rio een van de goedkoopste RS-en aller tijden.Renault 21 RS - Stond niet voor Renault Sport
Bij Renault Sport-modellen is de RS-aanduiding zeer toepasselijk. Maar wist je dat die afkorting ooit achterop een heel bescheiden Renault 21 stond? Nee, niet die heftige 2,0-liter turbo maar gewoon een modale 1.7. De Renault 21 RS stond in 1988 in de prijslijst voor een bedrag van € 14.362 (31.649 gulden). Meer dan dat hij 88 pk had, valt er niet over deze uitvoering te melden. Het was gewoon een van de vele aanduidingen die het Franse merk in die tijd gebruikte.Citroën BX 16 RS - Nog onder de TRS
De Franse merken houden elkaar altijd wel in de gaten, want ook van de Citroën BX en de CX bestond het uitrustingsniveau RS. In de BX was het gekoppeld aan een 1.600-motor, in de CX aan een 2,2 liter, de 22 RS. Bij de BX was het een niveau onder de TRS en ook in het toenmalige topmodel CX werd je na aanschaf van een RS niet ondergedompeld in sportiviteit of luxe.Ford Escort 1.6i en 1.8i RS - Geen 2000 of Cosworth
Natuurlijk waren er van de laatste generatie Ford Escort serieus heftige RS-en. Wat heet … neem de RS Cosworth, een rallykanon voor de openbare weg. De RS 2000 mocht er eveneens zijn met 150 pk. Maar de afkorting RS plakte Ford in de laatste twee jaren van het model ook op een brave 1.6 en 1.8. Die verving de Escort met de afkorting GT, ook al zo’n aanduiding die te pas en te onpas op auto’s verscheen. Een RS had sportieve witte wijzerplaten met rode wijzers, ‘sportstoelen’ en ook sportieve wieldoppen, al zie je in brochures van die tijd louter op lichtmetaal afgebeelde voorbeelden staan. Voor rond de € 15.000 had je zo’n Escort RS.