AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Deze prachtige Chevrolet Caprice Wagon troffen we vlak bij 'huis'

De laatste in zijn soort

Chevrolet Caprice Wagon in het wild

Eén van de voordelen van een nieuwe woon- of werkomgeving is dat je waarschijnlijk nieuwe interessante auto’s gaat tegenkomen. Zo troffen wij naast het nieuwe AutoWeek-pand deze prachtige Chevrolet Caprice Wagon aan.

Sinds enige tijd zit de redactie van AutoWeek niet meer in Hoofddorp, maar in een prachtig en geheel nieuw pand in Amsterdam-Duivendrecht. Dat pand zie je op de foto’s op de achtergrond, mooi achter de Renault Symbioz die binnenkort in een vergelijkende test in AutoWeek verschijnt. Die Symbioz is in vergelijking met zijn Captur-basis al vrij lang, maar daar lacht de Chevrolet Caprice Wagon hartelijk om. De stationwagonversie van de afgeronde ‘Bubble’-Caprice is met 5,52 meter nog wat langer dan de sedan.

Het model heeft hele klassieke verhoudingen met een ellenlange kont, een gigantische neus en relatief korte deuren. Het laadruim was groot genoeg voor een nog tamelijk riante derde zitrij, die naar achteren gericht stond en toegankelijk was door een opgesplitste achterklep waarvan het onderste deel zowel naar beneden als naar opzij kon openen. Met alle banken plat was de gigantische laadvloer naar verluidt voldoende groot voor een houten plaat van 244 x 122 centimeter. Precies, zoals ze die bij je favoriete bouwmarkt verkopen.

Deze generatie Caprice verscheen in 1991 en is in veel opzichten de laatste in zijn soort. Dit geldt zeker voor de stationwagon, die in feite een klassieke Amerikaan is in een (enigszins) moderne vorm. GM zou GM niet zijn als het de Caprice Wagon niet ook onder andere namen zou aanbieden, en dus bestaat deze auto ook als Oldsmobile Custom Cruiser en als Buick Roadmaster. Die laatste was wat chiquer en onderscheidde zich onder meer met een dieper uitgesneden grille en een optioneel ‘Vista Roof’, maar deze Caprice mag er met zijn wijnrode kleur, vele chroom en prachtige wieldeksels zeker zijn. We zijn geen fan van de ‘plastic-chromen’ randjes achterop de portieren, maar dat is snel verholpen. De algehele staat lijkt prachtig en we genieten extra van de sterk afgeplatte achterste wielkasten. Die werden bij de Caprice Sedan in 1993 geschrapt, maar de Wagon mocht ze tot het einde van deze modelreeks in 1996 houden.

Lezersreacties (28)

Reageren