Deze Porsche Cayenne heeft een V8 met...handbak! - Liefhebber gezocht
Unicorn
Dat exemplaren van de eerste Porsche Cayenne al jaren voor relatief weinig geld te koop staan, weet elke autoliefhebber. Toch wijzen we je graag op deze grijze, vroege Cayenne S, want de 4,5 liter V8 werkt in deze occasion samen met een handbak! Natuurlijk, zulke versies stonden gewoon in de prijslijst, zelfs tot na de facelift van de eerste Cayenne. Maar hoeveel kopers zullen ooit daarvoor gekozen hebben in de dikke SUV? Als het tien procent is, schatten we het waarschijnlijk al te hoog in. En dat maakt dus deze Cayenne S met handbak zo bijzonder!
Jawel, de handbak kon je tot begin jaren 10 nog in dergelijke grote bakken krijgen. Zo was zelfs de tweede generatie van de Porsche Cayenne er nog tot 2012 met handbak. Al was dat dan wel in combinatie met een 300 pk sterke zescilinder, de V8 met handbak was toen al uit het gamma genomen. Bij de eerste Cayenne kon dat dus nog wel. Zelfs in de best wel sportieve Cayenne GTS kon je een 405 pk sterke achtcilinder met de hand over de kling jagen.
Twaalf eigenaren!
Zo heftig is de Cayenne S die we je hier voorschotelen dan weer niet. De 4.5 van de Cayenne komt tot 341 pk en heeft een koppel van 420 Nm. Daarmee pook je 'm op z'n snelst in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h, en de 4.5 S brult door tot maximaal 242 km/h. Hopelijk hebben al die twaalf vorige eigenaren dat niet te vaak gedaan, en dan is de 4.5 S misschien nog fris. Er staat bijna 225.000 kilometer op de klok. Porsche-blokken staan er doorgaans bekend om dat ze lang goed blijven presteren, al heeft deze generatie V8's een minder betrouwbare reputatie. Twaalf eigenaren? Ja, je leest het goed, dat is best veel...
V8 goedkoper dan V6
Die reputatie is waarschijnlijk ook de reden dat we al S-en te koop zien staan vanaf €3.950. Ze zijn zelfs minder duur dan exemplaren met zescilinder. Maar die goedkope S-en hebben geen handbak, en dat maakt deze S speciaal en dat weet de aanbieder natuurlijk. Hij kost daarom waarschijnlijk net geen €10.000 euro. Wat ook voor deze Cayenne spreekt is zijn originele Nederlandse kenteken. Moeten we nog noemen dat de betreffende Porsche SUV leren bekleding heeft en je plaatsneemt in een interieur vol knoppen en schakelaars? Of is het feit dat het een handgeschakelde V8 betreft voor jou genoeg om naar Terneuzen af te reizen? Sowieso heb je met een dergelijke SUV met handbak iets bijzonders, want ook de BMW X5 is er amper mee geleverd. Alleen de eerste X5, en alleen in combinatie met 3.0 benzine of diesel.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.092 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.511 cc |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.782 mm / 1.928 mm / 1.699 mm |
Wielbasis | 2.855 mm |
Massa leeg | 2.225 kg |
Laadvermogen | 835 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s |
Brandstofverbruik | 14,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 361 g/km |