Deze Polestar 5 krijgt in tien minuten 320 km rijbereik erbij

Extreme Fast Charging

Polestar 5 prototype StoreDot

Polestar experimenteert samen met StoreDot met een Polestar 5 die extreem snel kan worden bijgeladen. Een praktijktest bleek veelbelovend.

De Polestar 5 maakt op zijn vroegst later dit jaar pas zijn opwachting, maar wordt nu al gebruikt als testauto voor een technologie die nog later mogelijk op de markt komt. Polestar slaat namelijk de handen ineen met StoreDot, dat het zogenaamde Extreme Fast Charging, ofwel XFC, ontwikkelt. Daarmee moeten laadtijden van EV's nog verder omlaag gaan. De Polestar 5 op de foto's is daarvoor voorzien van een nieuwe accu die er vooralsnog niet in leverbaar wordt, een accu met siliciumanodes in plaats van de gangbare grafietanodes.

StoreDot is erin geslaagd om deze accu klaar te maken voor veel hogere laadvermogens dan gewoonlijk bij EV's het geval is. Zo werd er bij deze Polestar richting het einde (80 SOC) een laadpiekvermogen van ruim 370 kW gemeten en vanaf het begin van het laden een consistent laadvermogen van 310 kW. Veel minder fluctuatie in laadvermogen dan normaal en dat zorgt er volgens Polestar voor dat er zo'n 320 km rijbereik kan worden bijgeladen in tien minuten. De accu van de Polestar 5 werd van tien tot tachtig procent volgeladen in tien minuten, terwijl een dergelijke laadsessie bij de meeste elektrische auto's zomaar een half uur in beslag neemt. Polestar zegt dat je in zo'n vijf minuten van een vijftig naar tachtig procent volle accu moet kunnen gaan.

Vooralsnog zijn er geen concrete plannen om deze technologie in de Polestar 5 beschikbaar te maken. Het merk zegt wel dat dit in de toekomst mogelijk alsnog in Polestars leverbaar wordt.

PRIVATE LEASE Polestar

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.