Deze Peugeot 104 verscheen vlak voor de 205 - In het Wild

Op de valreep

In het Wild Peugeot 104

Twee weken nadat deze vijfdeurs Peugeot 104 werd geproduceerd, stelde Peugeot zijn mateloos populaire opvolger voor. Voor de 104 dreigt inmiddels de vergetelheid, dus we tillen dit superlate exemplaar graag op het podium.

De mateloos succesvolle en door velen als ‘iconisch’ bestempelde Peugeot 205 werd op 24 februari 1983 gelanceerd. Over een nieuwe auto schrijven wij weleens dat hij ‘zijn voorganger moet doen vergeten’, maar dat kun je bij de 205 gerust letterlijk nemen. Natuurlijk weten liefhebbers heus nog wel wat een Peugeot 104 ook alweer was, maar qua bekendheid kan deze compacte Peugeot niet in de schaduw staan van zijn illustere opvolger.

Peugeot introduceerde de 104 in 1972 en zou later ook als Citroën LN(A) (1976) en Talbot Samba (1981) worden gevoerd, zij het in iets aangepaste vorm. De 104 verscheen aanvankelijk als een vierdeurs auto die eruitzag als een hatchback, maar stiekem toch een kleine, sedan-achtige achterklep had. Een markant ogende, scherp afgesneden driedeursvariant met grote klep verscheen twee jaar na de introductie, maar pas na nog eens twee jaar, in 1976, maakte deze praktische vijfdeurs zijn opwachting.

Hoewel, ‘deze’. Omdat het hier een 104 uit 1983 betreft, hebben we te maken met de laatste verschijningsvorm van dit model. Die herken je aan rechthoekige koplampen die wat betreft hun formaat ergens tussen de vierkante exemplaren van voor 1976 zitten (de oer-104 met 954-cc motor) en de brede kijkers van de duurdere uitvoeringen met 1.124-cc krachtbron vanaf 1976. Deze laatste neus verscheen in 1982 en bracht ook de nieuwe, geribbelde achterlichten die je op de foto’s ziet. Leuk detail: zoals Peugeot later maar moeilijk afscheid kon nemen van de 205 en 206, zo werd ook het leven van de 104 tot het uiterste gerekt. De auto bleef in productie tot 1988, vijf jaar nadat de 205 ten tonele verscheen.

Deze specifieke, grijsblauwe 104 is van 7 februari 1983, 17 dagen voor de lancering van de 205. Hij kreeg pas in 2024 zijn Nederlandse kenteken, dus over de historie valt weinig te zeggen. Dan gaan we maar af op wat we zien: een duidelijk gebruikte, maar wel gezond ogende auto. We ontwaren hier en daar een butsje en menen ook wat kleurverschil te zien, wat hem meer ‘charmante daily’ dan ‘bewaarklassieker’ maakt. En zo is de 104 natuurlijk ook bedoeld.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.