Deze Opel Omega biedt veel auto voor het geld - Liefhebber Gezocht
Opels topper
In een tijd waarin zelfs de Opel Insignia al niet meer onder ons is, denken we weemoedig terug aan toen er zelfs nog een model in een segment hoger was. Dan hebben we het natuurlijk over de Opel Omega.
Grote Opels spreken voor sommigen net zo tot de verbeelding als bijvoorbeeld grote Citroëns, of grote Renaults. Er is iets bijzonders aan die slagschepen van weleer, van merken die succesvoller zijn met bescheidener modellen. Bij Opel denken we dan natuurlijk aan auto's als de Senator en nog wat eerder de Commodore. Eind jaren 80 flikte Opel het nog eens met de Omega A, die de showroom en zijn basis in verlengde vorm overigens nog deelde met de tweede Senator. Het slotakkoord was voor de Opel Omega B, die vanwege het verdwijnen van de Senator eenzaam aan de top kwam te staan.
Hier hebben we zo'n tweede en laatste Omega voor ons. Niet de allerlaatste serie, overigens, want het gaat hier nog om een exemplaar van voor de facelift. Deze heeft dus onder meer nog de lager in de neus verzonken grille, met aan weerszijden als een soort 'snorretje' de zwarte bumperranden. Daarmee oogde de Omega lekker eigenwijs en zeker niet simpelweg als een Vectra met een maatje meer. Nee, zo'n Omega was in zijn tijd niet te missen als de koning onder de Opels. Zijn formaat hielp daarbij ook, al was zelfs de iets langere gefacelifte Omega met zijn 4,87 m nog niet zo lang als de laatste Insignia.
De Omega was een populaire keuze onder deftige, niet zelden wat oudere heren en dames, maar Opel wilde er ook zijn voor wat jongere en vlotter ingestelde klanten die goed boerden. Daar kwam deze 'Sport'-uitvoering om de hoek kijken. Een bepaald niet stijfjes aangeklede versie, met zijn lichtmetalen wielen en - in dit geval ook nog met donker stof beklede - sportievere stoelen. Overigens lijkt dit setje wielen wel onder een latere Omega vandaan te komen. Het is bovendien de minst sportieve Sport die je kon krijgen, met de 2.0 viercilinder in zijn neus, de kleinste motor van de Omega B.
Tegenwoordig zullen liefhebbers waarschijnlijk juist liever voor een wat chiquer aangeklede Omega gaan, maar ook dit exemplaar hoort bij een liefhebber thuis. Het lijkt immers nog best een redelijk knappe auto, met een lage kilometerstand (126.000 km). Ook de eigenarenhistorie ziet er niet direct heel verdacht uit. Voor €2.949 (of minder, je kunt het altijd proberen) heb je hier nog veel auto aan.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Omega 2.0i-16V Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.970 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.788 mm / 1.786 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.420 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 695 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 229 g/km |