Deze gigantische Toyota Sequoia kwam bijna meteen naar Nederland – In het Wild
Bijna net zo zeldzaam als die boom
Sequoia. Probeer het maar eens uit te spreken als Nederlander, of op papier te zetten. In Europa is de Toyota Sequoia bijna even zeldzaam als de boom waaraan hij zijn naam ontleend, al rijdt dit exemplaar al vanaf het begin in Nederland rond.
‘Sequoia’ is een naam van de hoogste boom ter wereld, de kustmammoetboom die alleen aan de Westkust van de Verenigde Staten is te vinden. Die boom is werkelijk gigantisch en het is dan ook niet gek dat Toyota uitgerekend deze naam koos voor zijn grootste SUV, die net als die boom (bijna) endemisch is voor Noord-Amerika. Toch kennen we de Sequoia hier deels wel, want eigenlijk gaat het hier om de SUV-versie van de Toyota Tundra-pick-up die ook door veel Nederlandse ondernemers wordt gewaardeerd.
Als je die Tundra niet herkent in de auto boven dit verhaal, is dat evengoed niet gek, want dit is een Sequoia van de eerste generatie, gebaseerd op de Tundra van de eerste generatie. In Nederland treffen we vooral de tweede generatie aan. En zelden de SUV, wat gezien de omvang van de auto, zijn hoge gewicht en het ontbreken van belastingvoordelen niet zo gek is. Deze specifieke Sequoia kwam evengoed al in zijn geboortejaar 2005 naar Nederland, wellicht als verhuisgoed met iemand die toen vanuit de VS naar hier verhuisde. In veel opzichten is zo’n Sequoia vergelijkbaar met een fullsize-Land Cruiser. Ook hier gaat het immers om een grote SUV met een separaat ladderchassis, maar terreincapaciteiten zijn bij de Sequoia veel minder belangrijk. Dit is geen beul waarmee je desnoods de Darién Gap in Panama kunt slechten, maar een ontspannen gezins-SUV met de trekcapaciteiten en degelijkheid van een pick-up.

Deze Toyota Tundra van de eerste generatie diende als basis voor de eerste Sequoia.
Deze eerste generatie Sequoia wordt altijd aangedreven door een 4,7-liter V8, al kreeg die vanaf modeljaar 2005 wel flink meer vermogen. Vierwielaandrijving was niet eens standaard en deze SR5-versie was de minst dure variant, al is er ongetwijfeld aan luxe geen gebrek. Een leuk kenmerk van alle Sequoia’s is de achterruit, die met een druk op de knop in de klep schuift zodat er een grote opening ontstaat. Niet alleen handig om losse spullen in te laden of lange spullen uit te laten steken, maar ook prettig om wat frisse lucht in de auto te krijgen op een zwoele zomeravond. De zwarte Sequoia ziet er nog strak uit en is grotendeels origineel, al geldt dat niet voor de antracietkleurige wielen en rode remklauwen.