Deze gestroomlijnde dieselrecordauto was de Mercedes EQXX van zijn tijd

Toen om diesel als zuinig en milieuvriendelijk te promoten

Mercedes C111-III

Het lange-afstandsrecord dat werd behaald met de elektrische Vision EQXX past helemaal in deze tijd. Hetzelfde gold in 1978 voor de experimentele C111-III, juist omdat hij werd aangedreven door een dieselmotor.

De wereldberoemde C111 behoeft geen introductie. De eerste versie van dit studiemodel verscheen in 1969 met een 280 pk sterke drieschijfs rotatiemotor als een van zijn vele speciale kenmerken. Vijf maanden later al volgde de C111-II met vier schijven en 350 pk, goed voor 300 km/h. Verbruik en uitstoot waren bij dit geweld hoogstens goed voor een aantekening in de kantlijn, iets wat volledig veranderde na de oliecrisis van 1973.

Diesel was zuinig en milieuvriendelijk!

Het management wilde de C111 op een andere wijze inzetten, en wel voor de promotie van de dieselmotor. Die was immers zuinig en dus milieuvriendelijk! Mercedes realiseerde zich dat een sportieve impuls het imago van de toen nog zeer onwel­riekende en matig presterende zelfontbrander kon oppoetsen: het plan werd opgevat om er snelheidsrecords mee te gaan breken. De keuze viel op de vijf­cilinder uit de 240D 3.0, waarvan het vermogen voor de C111-IID dankzij turbo en intercooler klom van 80 naar 190 pk, voldoende om op de Nardo-testbaan zestien records te breken, voor onder meer het hoogste gemiddelde over 10.000 kilometer: 252 km/h.

Cw-waarde 0,183

Dat smaakte naar meer, want de onderhavige auto was nog steeds een standaard C111, dus zonder een optimaal gestroomlijnde carrosserie. Die aangepaste auto kwam er: de C111-III, waarvan de bereikte Cw-waarde van 0,183 al een recordprestatie op zich was (de EQXX scoort 0,17). Het merk toog andermaal naar Nardo, waar een team van vier coureurs (Guido Moch, Paul Frère, Hans Liebold en Rico Steinemann) op 29 en 30 april 1978 negen nieuwe records bij elkaar reden. Voorbeeld: twaalf uur met een gemiddelde van 314,463 km/h.

1 op 6,2 bij 320 km/h

Helemaal van een leien dakje ging het niet: een klapband midden in de nacht beschadigde de recordauto zo ernstig, dat de reservewagen in actie moest komen. Alleen gingen alle klokken op nul en kon het team weer geheel van voor af aan beginnen. Mazzeltje: de tweede wagen was iets zuiniger, zodat hij 67 in plaats van eerder 62 ronden op één tank kon afleggen. Kortom, een vreugdedansje omdat de auto 1 op 6,2 heeft gehaald. Mag het, bij 320 km/h?

Gegevens Mercedes C111-III

Motor 5-cil. in lijn, turbodiesel

Cilinderinhoud 2.999 cc

Max. vermogen 170 kW/230 pk bij 4.500 tpm

Max. koppel 401 Nm bij 3.600 tpm

Afmetingen (l x b x h) 5,38 x 1,72 x 1,12 m

Gewicht geen opgave

0-100 km/h geen opgave

Topsnelheid 338 km/h

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (68) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.