Deze auto's worden youngtimer in 2024
De tijd vliegt
In het nieuwe jaar zijn er weer diverse auto's die spreekwoordelijk vijftien kaarsjes mogen uitblazen. In (vaak zakelijke) autokringen spreken we dan over een youngtimer. Je kunt ze tegen een gereduceerd tarief zakelijk rijden!
Tentallen modellen worden in 2024 vijftien jaar oud en uiteraard is niet elk model even aantrekkelijk om als youngtimer te gaan rijden. Sommige zijn bovendien nog maar lastig te vinden en daarnaast zijn er nog modellen die hier überhaupt niet eens nieuw leverbaar waren. We doen daarom een greep uit de feestvarkens, waarbij we toch best aardig voor ieder wat wils overhouden. Overigens zijn sommige modellen al in 2008 onthuld, maar pas in 2009 hier op de weg verschenen.
Alfa Romeo Mito
We beginnen meteen met een guitig kleintje, dat bij zijn verschijning de handen op elkaar wist te krijgen. De Alfa Romeo Mito was een beetje een on-Alfa-achtige auto met zijn bescheiden formaat en toch was zijn uiterlijk wel écht Alfa. Dat laatste heeft hem goed gedaan, want anno 2024 is het nog best een opvallende verschijning. Een die je nu voor zo'n €3.000 voor de deur kunt hebben staan.
BMW X1
Geloof het of niet, maar de BMW X1 is pas vijftien jaar onder ons. In 2009 verscheen de eerste generatie, inmiddels is de X1 niet meer uit het gamma weg te denken en is-ie al aan zijn derde generatie bezig. Het aanbod X1's uit 2009 is vrij beperkt, maar als je er eentje vindt, kun je voor minder dan €10.000 klaar zijn. Heb je wel een zwak voor BMW maar doen cabrio's je meer? De tweede generatie BMW Z4 wordt ook vijftien in 2024!
Ford Kuga
Onlangs hadden we er nog eentje op de rollenbank: de eerste Ford Kuga. Ook de SUV-broer van de Focus wordt alweer vijftien. Dat wil zeggen, de oudste exemplaren die te koop zijn, want de onthulling vond nog in 2008 plaats. De Kuga stamt nog uit een tijd dat SUV's in opkomst waren en Ford haakte slim op de destijds nieuwe trend in. Toch was de eerste Kuga hier in Nederland geen enorme verkoopknaller. Het aanbod uit 2009 is dan ook niet al te uitbundig. Reken op minstens zo'n €9.000 als je er eentje wilt hebben.
Mercedes-Benz E-klasse (W212)
Mercedes-Benz sloeg in de tweede helft van de 'jaren 0' weer een wat meer hoekige designrichting in en dat kwam in 2009 tot uiting op de E-klasse. Toen verscheen de W212-generatie en die brak met zijn scherpe vouwen best stevig met zijn veel rondere voorganger. Als dat helemaal jouw smaak was (en nog steeds is), dan kun je 'm dit jaar als youngtimer gaan rijden. Zo'n €10.000 ben je er al snel voor kwijt, of je moet een diesel willen of eentje met een hoge kilometerstand aandurven.
Nissan 370Z
Tijd voor weer wat sportiever spul! Nissan deed wat dat betreft een leuke duit in het zakje, vijftien jaar geleden. Toen kwam de opvolger van de ook al zo toffe 350Z. In grote lijnen leek de 370Z enigszins op zijn voorganger en opnieuw lag er een heerlijke V6 in de neus, maar zoals de naam al aangaf was dat voortaan een 3.7. Verder was het ontwerp van de 370Z een slagje 'drukker' dan dat van de 350Z, dat moet je smaak zijn. Mocht dat het geval zijn, dan kun je alvast zo'n twintig ruggen van je spaarrekening halen om op jacht te gaan naar een vroeg exemplaar.
Peugeot 3008/5008
We springen over op een in elk opzicht totaal andere auto. Of beter gezegd, auto's, want het is een setje. We hebben het over de Peugeot 3008 en Peugeot 5008. Vooral de 3008 was bij zijn verschijning even slikken voor sommigen, want het was geen MPV in de traditionele vorm, zoals zijn broer 5008 dat wel was. Bovendien viel het design niet overal in de smaak. Wat dat betreft is de 5008 anno 2024 misschien een logischere keuze als je op zoek bent naar een betaalbare (vanaf zo'n €3.000) én ruime auto die er bovendien nog een beetje fris uitziet.
Porsche Panamera
Vrij recent onthulde Porsche de derde generatie van de Panamera. In 2024 beleeft het model een jubileum, want in april is het alweer vijftien jaar geleden dat de eerste werd onthuld. Het was nogal een 'dingetje', destijds, dat Porsche met een laag model met achterportieren op de proppen kwam. Hij viel zeker niet bij iedereen in de smaak. Wel bleek het een blijvertje, want commercieel werd de Panamera een succes. Écht goedkoop zal hij nooit worden; je bent voor de allereerste modellen al snel zo'n dertig ruggen kwijt, in 2025 worden wat goedkopere versies youngtimer.
Subaru Legacy
Een vaste waarde in het Japanse aanbod, zo kunnen we de Subaru Legacy wel omschrijven. Wat dat betreft doet hij zijn naam eer aan. In 2009 kwam de vijfde generatie op de markt en die konden we hier in Nederland laat in dat jaa bij de dealer bewonderen. Met een iets flitsender uiterlijk dan zijn voorganger ging hij ertegenaan, al bleef het échte onderscheidende element onder de motorkap verborgen. Je kunt er nu voor minder dan €10.000 eentje oppikken om elke dag van die heerlijke boxerbrom te genieten.
Toyota Prius
Je zou het vanwege zijn herkenbare vorm waarschijnlijk zeggen; de derde en in 2009 onthulde Toyota Prius ging vrolijk verder waar zijn voorganger was gebleven. Niet gek, want die was wereldwijd goed aangeslagen. Met vooral wat frissere verlichting en wat meer vouwen in zijn iets grotere koetswerk ging de 'XW30' op jacht naar meer mensen die praktisch en vooral heel zuinig vervoer zochten. Met succes: in Nederland zou dit, mede dankzij de eerste plug-in, zelfs de met afstand populairste Prius worden. Het occasionaanbod is dan ook zeer ruim. Het begint ongeveer bij €7.000.
Volkswagen Polo
Ten slotte komen we bij de zonder twijfel meest voorkomende auto die in 2024 de youngtimerstatus bereikt: de vorige Volkswagen Polo. Niet alleen de succesvolste Polo ooit in Nederland, bovendien nog altijd één van de meest gezochte occasions. Een compacte allrounder die zich breed heeft bewezen en dan kun je 'm in het nieuwe jaar ook nog eens voor 35 procent van de dagwaarde zakelijk gaan rijden. Dat betekent, als we een blik werpen op de vraagprijzen van de oudste Polo's van die generatie, dat je voor zo'n €140 fiscale bijtelling per maand al klaar kunt zijn.