De Volvo 780 was een bijzondere Italiaanse Zweed - In het Wild
Speciale combinatie
Bij Volvo's uit de jaren 80 is 'elegantie' wellicht niet een woord dat in je op komt. Dan heb je de Volvo 780 vast niet helemaal meer op je netvlies staan.
Volvo vond dat het voor de jaren 80 wel een nieuwe topsedan kon gebruiken en gaf ontwerpveteraan Jan Wilsgaard de opdracht om die op papier te zetten. Wilsgaard kwam op de proppen met een auto die zonder meer thuishoorde in de jaren 80, met zijn kaarsrechte lijnenspel. Je zou echter kunnen stellen dat het Wilsgaards minst subtiele werk was. De 700-serie was wel héél hoekig en hoewel dat hem een vrij onverwoestbaar voorkomen gaf, was het zeker niet de meest oogstrelende hogere middenklasser van zijn tijd.
In 1985 zou er echter een coupé verschijnen op basis van de 700-serie, die aantoonde dat een scherp gelijnde Volvo wel degelijk elegant kon zijn. In Italië greep Bertone het ontwerp van Wilsgaard bij de kladden en zette er voor een tweedeurs variant kort door de bocht gezegd hier en daar de zaag in. Over de hele lengte werden de flanken wat subtieler, door de motorkap, raamlijn en achterklep wat te verlagen. De Volvo 780 had weliswaar dezelfde wielbasis als zijn sedanbroers, maar oogde hierdoor een stuk ranker. Overigens kwam de samenwerking hiervoor tussen Volvo en Bertone niet bepaald uit de lucht vallen. Bertone had de voorganger van de 780 al gebouwd, de overigens wel geheel door Wilsgaard ontworpen Volvo 262C.
De 780 werd niet alleen ontworpen, maar ook gebouwd in Italië. In 1987 kwam dit door AutoWeek-forumlid Afentoe gespotte exemplaar bij Bertone in Turijn naar buiten rollen. Daarna ging hij linea recta naar Nederland. In 1999 is de auto door iemand gekocht die er wel heel erg aan gehecht raakte, want die deed er pas na 23 jaar weer afstand van. De eigenaar daarna was er veel eerder klaar mee en droeg afgelopen zomer de sleutels over aan de huidige. Hopen dat die er langer van kan genieten. Het lijkt er in elk geval op dat de 780 netjes behandeld is in zijn bijna 37-jarige bestaan. Wel heeft de Volvo vermoedelijk erg lang stilgestaan, want tussen 2003 en 2020 is de 780 niet gekeurd. Gelukkig is-ie nu alweer een tijdje op weg!
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | 780 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 71.629 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.849 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.795 mm / 1.750 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 340 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 730 kg |
Banden | 205/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |