De Vluchtstrook: oude Mercedessen met nieuwe neuzen

VH Tuning deed het gewoon

VH tuning Vluchtstrook Mercedes
VH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook MercedesVH tuning Vluchtstrook Mercedes

Tuners zijn er in alle soorten en maten, maar toch werkt het gros volgens grofweg dezelfde methode. Andere bumpers, grotere wielen, beetje verlagen, dat werk. Het Belgische VH Tuning hield er een heel andere filosofie op na, en wilde z’n ‘slachtoffers’ vooral moderner doen lijken.

Denk bij dat moderner niet aan de toevoeging van heldere lichtunits en hippe touchscreens. VH nam z’n taak als ‘vermoderniseerder’ heel letterlijk en maakte auto’s met een geheel nieuwe neus of kont één of zelfs meerdere generaties nieuwer.

Zo kon het gebeuren dat uw redacteur als kind oog in oog stond met een zilvergrijze S-klasse met de neus van de ranke W220-generatie, maar het wat logge middenschip van de legendarische ‘kathedraal’, de W140.

Die combinatie is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk, maar dat heeft VH nooit weerhouden van een grote operatie. Mercedessen bleken de specialiteit. Zo werd de R129-SL van een R230-neus voorzien, kreeg de legendarische W124 het front van de veel minder hoog aangeschreven E-klasse W210 toebedeeld en kreeg die W210 op zijn beurt de voorgevel van opvolger W220.

Hier en daar werd er zelfs een heel ander model als uitgangspunt genomen. Zo bood VH ook een kit aan om een E-klasse van een moderne S-klasse neus te voorzien. De achterzijde wordt ook vaak aangepakt, maar niet zo consequent als de voorzijde. Hier volstond men vaak met het toevoegen van een modernere bumper, al zijn er wel degelijk exemplaren waarbij met enig geweld frisse lichtunits en een andere klep in de koets van een onfortuinlijke klassieke Benz werden gepropt.

Een uitzondering op de Mercedes-regel is overigens de Porsche 911 van de 996-generatie, die z’n grootste optische pijnpunt verliest dankzij de 997-neus. Dat puristische liefhebbers ondanks de ronde koplampen zullen huilen bij het zien van het eindresultaat, mag de pret niet drukken.

Begrafenisauto's

De creaties van VH zullen sowieso niet op de goedkeuring kunnen rekenen van wie originaliteit weet te waarderen, maar toch zijn er wel degelijk scenario’s te bedenken waarbij zo’n nieuw front van pas komt. Zo is het hiermee mogelijk om een voor veel geld omgebouwde begrafenisauto, langgerekte taxi of limousine nog een paar jaar fris te laten ogen, en dat hoeft niet eens zo slecht uit te pakken.

Evengoed is het de laatste jaren stil rond VH Tuning. De modernste neuzen die we aantreffen zijn van rond 2010 en hoewel de site nog bestaat, geeft de huidige eigenaar desgevraagd aan dat er momenteel geen nieuwe onderdelen worden ontwikkeld of geproduceerd. Jammer? Daarover zijn de meningen misschien niet eens verdeeld.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.