De Skoda 120 L belichaamt het 'oude Skoda' - In het Wild

Opgewarmd prakje

Skoda 120 L

Skoda bouwt al jaren auto's waarin je prima gezien kan worden, maar zo'n dertig jaar geleden had het nog een heel ander imago. Dat kwam onder meer door de Skoda 120, waarvan we er hier eentje in het wild zien.

AutoWeek-forumlid JFR kwam in het wild een Ford Sierra sedan tegen, maar besloot die maar even te negeren. Dat begrijpen we, want ernaast stond een Skoda 120 L geparkeerd. Die is nog net even wat specialer om zomaar aan te treffen. Je ziet het er eigenlijk al meteen aan af; we hebben hier te maken met een auto die achter het IJzeren Gordijn ontstond. Zo rudimentair als deze Lada 2105 of deze Dacia 1310 oogt hij misschien niet, maar het scheelt niet veel.

Ook de Skoda 120 was immers een auto met een bescheiden oorsprong en een lange levensduur. In tegenstelling tot de genoemde Lada en Dacia was de 120 wél een van de grond af zelf ontwikkeld model, weliswaar een doorontwikkeling van voorganger 100/110. Een ander groot verschil was dat de Skoda de motor achterin had liggen. In dat opzicht was hij dan juist weer ietwat verouderd, want bij zijn verschijnen in 1976 waren reguliere personenauto's met de motor achterin al achterhaald. De Skoda 120 reed er als het wat harder ging ook niet bepaald geweldig door.

In de jaren 80 kreeg de Tsjech een facelift die perfect paste bij wat er in de hele auto-industrie gebeurde: chroom maakte plaats voor (zwart) kunststof en er kwamen grotere vierkante lampen op de 120. Daarmee kwam hij beduidend moderner voor de dag dan eerder. Met de in 1984 gepresenteerde Rapid, een op de 120 gebaseerde coupé, als opvolger van de eveneens op de 120 gebaseerde Garde, toonde Skoda zich bovendien meer 'modebewust' dan ooit. Toch bleef Skoda vooral in Nederland nog heel erg een merk waarvoor je koos als het allemaal amper wat mocht kosten.

Met die gedachte is in 1987 ook dit lichtblauwe exemplaar waarschijnlijk aangeschaft. Iemand was er vervolgens desondanks gek genoeg op om de auto van 1990 tot 2006 te rijden en dat heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat het überhaupt een klassieker is geworden. Veel van zijn soortgenoten zijn immers op veel jongere leeftijd al afgedankt. De huidige eigenaar rijdt er nu krap anderhalf jaar mee rond en zo te zien wordt er nog altijd goed voor gezorgd. Leuk!

Signalement

Merk Skoda
Model 120 L
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 5.443

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.174 cc
Maximaal vermogen 39 kW / 53 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 85 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 36 l
Lengte / breedte / hoogte 4.200 mm / 1.610 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 922 kg
Laadvermogen 353 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden165SR13Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 19,0 s

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.