De onbetwiste verkooptopper van vorig jaar: Over Tesla Model Y is alles al geschreven
- Elco van der Meer
- Achtergrond
We zijn aan het einde gekomen van de reeks ‘Verkoop-top 20 van 2024’, waarbij de twintig belangrijkste nieuwe auto’s van Nederland nog eens de revue passeerden. Soms leidde dat tot een interessant stukje achtergrond of geeft het een bijzonder inzicht, deze week niet. Over de Tesla Model Y is immers alles al geschreven. Logisch: vorig jaar kwamen er 19.094 stuks van bij.
Wie de serie heeft gevolgd weet dat de Kia Niro vorig jaar plek twee bezette met 10.914 stuks, verdeeld over drie verschillende aandrijflijnen. Niet dat we aan dat getal willen tornen, het laat vooral goed zien hoe succesvol deze gezins-Tesla opnieuw is. Opnieuw, want ook in 2023 was het Neerlands meest gewilde auto. Natuurlijk blikken we ook vooruit: blijft het succes of ebt het weg?
Waarom de Model Y?
Maar we beginnen bij de belangrijkste vraag: waarom kozen vorig jaar zoveel mensen voor de Tesla Model Y? Dat zal een combinatie van factoren zijn. In de eerste plaats biedt Tesla gewoon veel auto voor je geld, zeker nadat het begin 2024 nog eens aan de prijzen schaafde. Instappen ging daardoor al vanaf €43.993 waarbij een papieren actieradius van 455 kilometer hoort. De Long Range-versie met 533 kilometer rijbereik kost net iets meer dan €50.000. Inmiddels is de Model Y weer iets duurder: vanaf €45.990. Maar dan krijg je er ook een ander uiterlijk en verfijndere afwerking bij.
Model Y wint meeste tests
Nieuwsgierig als we zijn mag de Tesla Model Y meermaals opdraven tegen concurrenten. We beginnen met een ander model dat goed scoort in de Nederlandse verkopen, de Volvo XC40 Recharge die inmiddels door het leven gaat als Volvo EX40. Daarbij scoort de Volvo op afwerking, materiaalkeuze en zitcomfort, maar wint de Tesla overtuigend. “De Model Y is veel praktischer inzetbaar. Niet alleen is hij in alle richtingen ruimer, Tesla verstaat als geen ander de kunst om het concept ‘elektrische auto’ maximaal te laten renderen.” Wel is de Tesla op dit moment nog fors duurder. In een recentere test tegen de Peugeot e-5008 legt de Tesla het op praktisch vlak juist af, al blijft het wel de betere elektrische auto. En later vandaag lees je hoe de vernieuwde Tesla Model Y het doet tegen de vorig jaar al imponerende nieuwkomer Xpeng G6.
Nadat Tesla begin 2023 een basismodel introduceert en de prijzen flink verlaagt ziet het beeld er heel anders uit. Hoog tijd om deze Model Y RWD op te laten draven tegen een EV van een gevestigde fabrikant: de ID5 van Volkswagen. Ook al komt de Volkswagen met zijn veel grotere batterij – 82 kWh versus 60 kWh - in de praktijk iets verder, de Tesla wint met overmacht. “De Tesla lijkt op papier onverslaanbaar en is dat in de praktijk ook. De auto is ruim, efficiënt, zeer riant uitgerust, snel en hightech”, luidt de conclusie. Hoewel de Autopilot minder goed functioneert dan gehoopt en dat het interieur niet bij iedereen in de smaak valt, krijgt de Tesla 35 punten, tegen 30 voor de Volkswagen. “Die voelt wat normaler, hetgeen een voordeel kan zijn. Maar dat is vooral een kwestie van smaak, en in de ‘koopjeshoek’ kiezen we op basis van harde feiten.”
Wel snel, geen sportwagen
De overtreffende trap van Model Y heet Model Y Performance. Met maar liefst 462 pk sprint deze topversie in - gemeten - 4 seconden van 0 naar 100 km/h en stoot zelfs door naar 250 km/h. Toch moet hij concurrentie dulden, Ford levert de zelfs nog iets sterkere Mustang Mach-E GT. Het is de eerste auto die de Tesla serieus van repliek dient, al kijken we in deze test vooral naar de sportieve eigenschappen. “De Mach-E voelt levendiger aan, stuitert minder op slecht wegdek en de stoelen houden je beter op je plek. Daarbij krijg je wat meer vrijheid, in de Model Y moet je het doen zoals Tesla het voorschrijft”, is de ervaring. “Dat de Ford zowel bij aanschaf als in gebruik duurder is en minder snel laadt aan gelijkstroom kan hem niet van de overwinning afhouden.”
Desondanks is het verschil tussen beide auto’s slechts een halve punt op de totaalsom en geldt voor beide auto’s uiteindelijk hetzelfde: het zijn grote, zware, elektrische SUV’s en geen sportwagens. “Het gevoel dat het in beide gevallen eigenlijk slimmer is om te kiezen voor de minder sportieve uitvoering overheerst, aangezien zowel de Ford als de Tesla bij een gematigder rijstijl beter tot zijn recht komt.”
Minder populair in 2025
Ondanks de kwaliteiten van het model krijgen de wereldwijde verkopen van Tesla begin 2025 een flinke knauw. Er lijkt een verband te zijn met de politieke activiteiten van Tesla-boegbeeld Elon Musk, die zich inmiddels heeft teruggetrokken uit de politiek. Ook in Nederland is de verkoop van het merk ten opzichte van vorig jaar ruwweg gehalveerd, al is de Model Y nog altijd de op drie na meest gewilde nieuwe auto van ons land.
Mede daardoor durven we nog niet hard te stellen dat de Tesla-verkoop lijdt onder de fratsen van Musk. Eigenlijk weten we maar een ding zeker: de verkoopcijfers van Tesla waren altijd al grillig. Van de immens populaire Model 3 werden er in 2019 net geen 30.000 geregistreerd, terwijl de teller in 2022 bleef steken op slechts 827 stuks. Voor keiharde conclusies over de Model Y lijkt het dus nog te vroeg. Hoewel over de auto alles al geschreven lijkt kan het boek nog altijd niet dicht.