De Nissan Leaf is er nog steeds en kost ‘maar’ 37 mille – Back to Basics

Rood met een licht interieur!

Nissan Leaf Back to Basics
Nissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to BasicsNissan Leaf Back to Basics

Je zou het bijna vergeten, maar de Nissan Leaf is nog altijd nieuw te bestellen. Sinds kort is deze elektrische pionier er alleen met de ‘kleine’ accu, maar dan betaal je een voor EV-begrippen relatief vriendelijk bedrag. Is dat een overweging waard?

Nissan Leaf N-Connecta - €36.890

Wat was de eerste elektrische gezinsauto die in massaproductie ging? Nee, geen Tesla, maar de broodnuchtere Nissan Leaf. De Leaf was al in 2009 bijna af en verscheen in 2011 voor het eerst op de Nederlandse wegen. Ook bij AutoWeek hebben we veelal in een Leaf kennisgemaakt met elektrisch rijden, van de eerste keer woon-werk tot de eerste ‘roadtrip’ langs de destijds nog maar mondjesmaat aanwezige snelladers. Een begrip, dus, dat zijn makers inmiddels grotendeels negeren. Na meerdere technische updates verscheen er in 2017 een nieuwe generatie, die technisch en deels zelfs uiterlijk vrij veel overeenkomsten vertoont met het oermodel. In 2019 voegde Nissan een grotere 62-kWh accu toe, al kwam in dat jaar ook de ongeveer even dure Tesla Model 3. Daarmee was die accu te laat om deze Leaf echt succesvol te laten zijn. Inmiddels zijn we na een kleine facelift weer terug bij alleen de kleine 39-kWh accu en lijkt de Leaf na bijna vijftien jaar af te stevenen op een roemloze dood.

Voor het zover is, kun je de Leaf nog gewoon nieuw bestellen. Voor bijna 37 mille koop je in ieder geval een behoorlijk ruime auto, die zijn leeftijd maar moeilijk kan verbergen als het om elektrische prestaties gaat. De accu met een netto-capaciteit van 39 kWh levert bijvoorbeeld een WLTP-rijbereik op van maar 270 kilometer, waarna je hem aan de snellader met maximaal 50 kW weer kunt volpompen. Althans, als je nog zo’n lader kunt vinden met de inmiddels ernstig uit de gratie geraakte ChaDeMo-stekker, want met CCS kan een Leaf niet overweg. Thuis laden gaat evenmin snel, want een 3-fasenlader ontbreekt. Het officieel opgegeven verbruik is met 17,1 kWh per 100 km netjes, maar zeker niet opzienbarend. Ter vergelijking: een moderne MG 4 verbruikt ongeveer hetzelfde, maar heeft zelfs als Standard Range een flink grotere accu en een rijbereik van 350 kilometer, allemaal gecombineerd met een CCS-aansluiting en 117 kW snelladen. Wat dat kost? €32.285. Auw.

Standaard rood

Met 150 pk heb je in de Leaf overigens wel een gezonde hoeveelheid kracht aan boord, goed voor een vlotte 0-100-tijd van 7,9 seconden. Voor €36.890 parkeert Nissan hem voor de deur in N-Connecta-trim, één van de twee beschikbare uitrustingsniveaus. De basisversie Acenta is komen te vervallen en daarmee ziet het er goed uit voor de standaarduitrusting van de Leaf. Dat bedoelen we letterlijk, want de N-Connecta krijgt standaard de opvallende 17-inch wielen die met de laatste facelift verschenen. Bovendien is de Leaf standaard rood, wat wellicht verklaart waarom een bepaalde detacheerder zo dol is op dit model. Ledkoplampen zijn niet standaard, maar vereisen een extra investering van €550. Daarmee schaart de Leaf zich in een kort rijtje van elektrische auto’s met halogeenkoplampen.

Wordt het zwart of 'licht'? Die keuze heeft geen invloed op de prijs bij de Nissan Leaf!

Het goede nieuws op kleurgebied gaat door, want ook bij het interieur is er wat te kiezen. Het standaard zwart kun je zonder meerprijs vervangen door een lichtgekleurd interieur. De beige-achtige tint daarvan strekt zich niet alleen uit over de stoelen, maar ook over de deurpanelen en zelfs het dashboard. Dat fleurt lekker op! Stoelverwarming is bovendien standaard, voorin én achterin, en zelfs het stuurwiel is te verwarmen. Alle Leafs krijgen standaard een naar hedendaagse maatstaven bescheiden 8-inch schermpje mee, maar wel met navigatie, Android Auto en CarPlay. Ter meerdere eer en glorie van het comfort geeft Nissan aan iedere Leaf-koper van 2024 bovendien standaard een ‘smart key’ met keyless entry mee, plus een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren rondom, een 360-graden-camera, automatische climatecontrol en adaptieve cruisecontrol. Keurig. De Tekna kost met €38.840 bijna 2 mille méér en biedt voor die bescheiden meerprijs veel extra luxe. Zo heeft deze uitvoering standaard ledkoplampen, Nissans Pro-Pilot-stuurassistent, stoelbekleding van leer en suède en een Bose-audiosysteem. Liever die variant? Zoek dan vooral goed naar een al bestaand exemplaar, want we kunnen ons zomaar voorstellen dat Nissandealers best bereid zijn om even mee te denken als er een potentiële Leaf-koper voor de deur staat.

Signalement

Merk Nissan
Model Leaf N-Connecta
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.477

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk
Maximaal koppel 320 Nm
Accu capaciteit (bruto) 40 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.788 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.445 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 144 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 17,1 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 270 km

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.