De nieuwe Seat Ibiza!
Terwijl hier de ijspegels al weer bijna aan de neuzen hangen, presenteert Seat de vijfde generatie van het model met de meest zomerse naam van allemaal: de Ibiza.
Eigenlijk is het pas de derde echt nieuwe Ibiza; de modellen van 1991 en 1999 waren in principe facelifts van de Ibiza's die in respectievelijk 1984 en 1993 gelanceerd werden. Anno 2001 is er nog maar weinig over van het hoekige modelletje van 17 jaar geleden, hoewel ie nog steeds overduidelijk als Ibiza herkenbaar is. In de vloeiende, krachtige snuit herkennen we de concept cars Salsa en Tango, die 'het DNA van alle toekomstige Seats in zich hebben'.
Net als zijn concurrenten, groeide ook de nieuwe Ibiza ten opzichte van z'n voorganger; 77 mm langer, 58 mm breder en 19 mm hoger. De wielbasis werd 17 mm langer en dat is vooral voor de achterpassagiers - 56 mm meer beenruimte - een blijde boodschap. Het dashboard is helemaal nieuw en vertoont wat Alfa-trekjes, niet in de laatste plaats door de gebruikte 'soft-look- materialen. Op de standaard Stella-uitvoering krijg je onder andere elektrohydraulische stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, twee airbags, in hoogte verstelbare voorstoelen en centrale vergrendeling met afstandbediening.
Op motorengebied springen twee krachtbronnen eruit: de benzinegestookte aluminium 1,2-liter driecilinder (64 pk) en de 1.9 TDi, die met z'n 130 pk de krachtigste en snelste diesel in z'n klasse is (0-100 in 9,4 s, top 207 km/h). Die wordt overigens geleverd met een zesversnellingsbak. Verder vinden we twee 1.4's (75 pk en 100 pk), een 1.9 SDi (64 pk) en een 1.9 TDI met 100 pk in het programma. Rond de zomer kunnen we nog een 3-cilinder 1.4 TDi met 75 pk verwachten en een Cordoba-versie staat voor later op de planning. De nieuwe Seat Ibiza maakt op 5 december z'n debuut op de Bologna Motorshow en zal begin mei, als 3- en 5-deurs, bij de dealer staan. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op zo'n f 28.000 voor de 3-deurs instapper.