De Mazda Secret Hideout concept was een auto en campertje ineen voor softies
Tekenend voor retrogekte begin millennium
Mazda ging wel heel creatief om met de Secret Hideout, een naam die zich laat vertalen als Geheime Schuilplaats. Zo geheim, dat het model in de vergetelheid is geraakt. En daar moeten we niet al te rouwig om zijn.
Schiet je van de auto zelf niet subiet in de lach, dan doe je dat wel van de verzinsels in het toenmalige persdossier. Nu ja, de ontwerpers van de bizarre concept car zullen het 23 jaar geleden heus serieus bedoeld hebben toen zij de Mazda Secret Hideout omschreven als een auto die, hou je vast, 'kinderlijke opwinding en sensaties vertaalt naar de harten van de jonge mensen van vandaag'. Tja, waartoe een auto al niet in staat wordt geacht. 'Jonge mensen zoeken naar iets wat eenvoudig, vriendelijk, zacht en relaxed is', zo gaat de begeleidende tekst verder. 'Zij coördineren hun keuzes om zo hun eigen, unieke identiteit te kunnen bepalen.' Mazda creëerde voor hen een auto waarvan de kleur in ieder geval zo zacht is als vanillevla en waarvan de vorm eerder aan een behaaglijke badkuip doet denken dan aan een verstandig vervoermiddel. De ontwerpers beoogden met de vorm een 'zachte streling van de ziel' te bewerkstelligen, en zelfs 'het genereren van affectie'.
De ruitjes staan rechtop voor een maximum aan bewegingsvrijheid voor de inzittenden, terwijl de brede C-stijlen met elk drie mini-patrijspoortjes de geborgenheid van een limousine moeten opleveren. Arme bestuurder, want het uitzicht schuin naar achteren moet beroerd zijn. Gelukkig is er een vlakke motorkap, die door zijn vorm bijdraagt aan de markering van de auto in nauwe straatjes, aldus Mazda. Lastig alleen dat de waarschijnlijk van een motorfiets geleende spatbordjes een stuk uitsteken.

Mazda Secret Hideout
Het interieur is zo eenvoudig mogelijk gehouden, op het minimalistische af. Over de mate waarin het meubilair zijdelingse steun biedt zullen we het maar niet hebben; belangrijker was volgens de ontwerpers de mogelijkheid om een comfortabel, en dus volledig vlak tweepersoonsbed te creëren. Als innovatie is er een schuiflade in het dashboard gemonteerd, zoals bij de Renault Captur. In- en uitstappen moet dankzij de ontbrekende B-stijl een makkie zijn, terwijl Mazda als bijkomend voordeel aanstipt dat de inzittenden de wereld vanuit een geparkeerde Secret Hideout (en met geopende deuren) in volle glorie kunnen aanschouwen.
De destijds nieuwe 1.3-16V viercilinder benzinemotor was gericht op maximale efficiëntie en een laag geluidsniveau; de bediening van de startmotor ging per knopdruk en de aansturing van de automatische viertraps transmissie eveneens. Gemak diende immers het op comfort gerichte jongmens, nietwaar? De beloofde opwinding en sensatie waren al met al ver te zoeken, tenzij natuurlijk dat eerder genoemde bed in beeld komt! Over een geheime schuilplaats gesproken … Hoe dan ook, de Mazda Secret Hideout deed in alles zijn uiterste best om zo soft mogelijk over te komen. Wedden dat-ie sorry fluistert wanneer je tegen hem aan zou botsen?