De Ford Capri keert op bijzondere wijze terug - Vooruitblik
Nog maar een heilig huisje
Ford en Volkswagen? Voor wie het gemist heeft, lijkt dat een wat onverwacht huwelijk, maar deze twee autofabrikanten kondigden lang geleden al een vrij uitgebreide samenwerking aan. Die behelst onder meer bedrijfswagens en EV’s, waarbij het op dat laatste gebied gaat om Ford-EV’s voor de Europese markt die zijn gebaseerd op het MEB-platform dat Volkswagen al jaren gebruikt voor zijn elektrische modellen.
Highlights
- Explorer met aflopende daklijn
- Eigen neus en kont
- Laatste Ford op MEB-basis
De eerste vrucht van die samenwerking is de Explorer, die zich door uitstel nog tussen zijn onthulling (maart 2023) en marktintroductie (zomer 2024) bevindt. De elektrische Explorer heeft dus niets te maken met de Explorer die we in Europa even als plug-in hybride kenden, op die naam en wat designelementen na. Dankzij spionagebeelden weten we dat er op basis van deze Explorer nog een elektrische Ford wordt ontwikkeld. Die lijkt in veel opzichten sterk op de Explorer, maar onderscheidt zich in de eerste plaats door een korter, schuin aflopend dak en een platter liggende achterruit. Juist: dit is wat sommige merken een coupé-SUV noemen, een auto in de stijl van de Skoda Enyaq Coupé en de Volkswagen ID5.
Anders dan die modellen onderscheidt de nieuwe Ford zich straks ook op andere vlakken van de auto waarop hij is gebaseerd. Zo krijgt hij een andere neus, met horizontale en ogenschijnlijk uit twee units per kant bestaande koplampen. Een horizontale achterlichtbalk vervangt de verticale, op de Amerikaanse Explorer gebaseerde lichten van de elektrische Explorer. Hij wordt dus rondom duidelijk anders, maar maatvoering, flanken en wellicht ook interieur verraden dat het eigenlijk om dezelfde auto gaat. Onderhuids treffen we vooral veel overeenkomsten aan met de Volkswagens ID4 en ID5, en de Skoda Enyaq natuurlijk. Hoewel Ford officieel nog niet veel communiceert over de Explorer rekenen we op accupakketten van 52 en 77 kWh, vermogens van 170, 286 en 340 pk (vierwielaandrijving) en een rijbereik dat in het gunstigste geval riant boven de 500 kilometer uitkomt. Wat voor de Explorer geldt, is ook voor zijn vlotter gelijnde broertje van toepassing.
Ford Capri (Illustratie: Larson)
Vier ronde koplampen
Gaat dat broertje dan echt ‘Capri’ heten? Daar zijn wel aanwijzingen voor. Allereerst heeft Ford er een handje van om modelnamen te recyclen. Dat gebeurde met de naam Explorer, maar eerder natuurlijk ook al met Mustang (Mach-E) en Puma. Een tweede aanwijzing vinden we in het feit dat Ford de namen ‘Escort’ en ‘Capri’ heeft laten vastleggen in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland, nagenoeg precies de markten waar we de nieuwe EV’s mogen verwachten. Dan is er ook nog het design van de nieuwe coupé-SUV. Behalve die coupé-vorm, die de oorspronkelijke Capri natuurlijk ook had, lijkt de nieuwe EV namelijk ook met zijn koplampen te verwijzen naar de Capri van weleer. In elke koplamp-unit zijn aan boven- en onderzijde twee ledboogjes aangebracht, die de indruk wekken dat het hier om in totaal vier ronde lichtunits gaat. Zo’n front hadden bepaalde jaargangen van de oer-Capri ook. Kijk dus niet gek op als je straks gewoon weer een Ford Capri kunt kopen, maar dan wel in de vorm van een elektrische SUV met vlot aflopende daklijn.