De AutoWeekend Top 10: ultieme powerstations!

Audi RS2
Volvo 850 T5-RBMW M5 Touring E34Dodge Magnum SRT-8Alfa Romeo 156 GTA SportwagonAudi RS4 AvantMercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting BrakeOpel Vectra OPCCadillac CTS-V WagonMitsubishi Lancer Evolution WagonAudi RS6MG ZT-TNissan StageaMercedes-Benz C63 AMG EstateVolkswagen Passat R36 Variant
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de top 10 ultieme powerstations!

De powerstation geldt als de ultieme allrounder in autoland. Een gezin kan zonder problemen met alle bagage op vakantie, maar als de heer of vrouw des huizes eens zin heeft om goed te knallen, dan kan dat ook. Zo ongemerkt zijn er in de afgelopen jaren toch aardig wat van deze auto's gemaakt en dus is het nu tijd om dit type auto eens te eren met een heuse AutoWeekend Top 10.

1. De Audi RS2. Niet de sterkste uit het rijtje en technisch uiteraard voorbijgestreefd door veel andere kanonnen, maar geen enkele powerstation is zo belangrijk geweest als deze Audi. Dit is de stamvader aller powerstations en dat Porsche 'm bouwde, maakt de RS2 natuurlijk alleen nog maar begeerlijker. En laten we ook niet vergeten dat deze 315 pk sterke station het eerste RS-model van Audi was.

2. Volvo 850 T-5R. De auto die Volvo in één klap omtoverde van een verstandig merk in een verstandig merk met een zeer losbandige kant. In het midden van de jaren negentig verwachtte niemand 240 pk in een hoekige Volvo stationcar, zelfs niet als-ie spoilers, een heerlijk vijfcilindergeluid en een banaangele kleur had. Dat onze eigen Jan Lammers met deze auto rondboenderde in het Engelse touringcarkampioenschap, verdubbelt de coolheidsfactor van deze Zweed alleen nog maar.

3. BMW M5 Touring. Een zeldzame verschijning in het BMW-gamma, deze M5 Touring. Hij is er maar twee keer geweest, eentje op basis van de E34 (340 pk) en eentje op basis van de E61 (507 pk). Desondanks zullen we niet klagen over 'maar' twee M5 Tourings: een M3 Touring hebben we nog nooit gehad...

4. Dodge Magnum SRT-8. Zo heerlijk fout dat het weer cool wordt, deze 425 pk sterke spierbundel uit tha hood. Rijd hiermee - het liefst met 22-inch spinners - een gemiddelde Vogelaarbuurt binnen en de plaatselijke hangjongeren vluchten huilend naar binnen.

5. Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon. Een Italiaanse volbloed voor de gewone man. Want als je de mooiste gezinsauto van het begin van deze eeuw voorziet van één van de mooist klinkende (en ogende) zescilinders ooit, dan is het een beetje alsof Epke Zonderland en Doutzen Kroes samen een kind krijgen: met zulke genen moet daar wel iets bijzonders uit voortkomen. De 250 pk sterke 156 GTA Sportwagon is zeker niet perfect, maar de feelgood-factor komt buiten de grafiek uit.

6. Audi RS4. We weten het, er staat ook al een Audi bovenaan deze lijst, maar deze auto is al drie generaties lang een icoon in powerstationland. De door Cosworth gebouwde eerste generatie (380 pk) is wellicht de meest speciale van het trio, maar de 420 pk sterke RS4 B7 is toch onze favoriet. Maar ach, als je een nieuw exemplaar met 450 pk bij ons voor de deur zet, hoor je ons ook niet klagen. De stabiliteit op zeer hoge snelheden en het relatief anonieme uiterlijk zorgen wel voor een vervelend nadeel: dit is ook de company car van de zware criminelen (denk aan de Scarfacebende) geworden...

7. Mercedes CLS 63 AMG S Shooting Brake. Vergeet de Audi RS6, de meest extreme powerstations van dit moment komen bij AMG vandaan. En omdat we dan toch een beetje willen opvallen, verkiezen we deze heerlijk buitenissige CLS 63 AMG S Shooting Brake boven de E 63 AMG S Estate. Mercedes is maar zo verstandig geweest om dit 585 pk sterke monster standaard met vierwielaandrijving te leveren...

8. Opel Vectra OPC Stationwagon. Karrenvrachten kracht voor Jan-met-de-pet, dat is in een notendop het recept van de Opel Vectra OPC Stationwagon. En dat kunnen wij zeker waarderen! Met z'n top van 254 km/h schoof je toch maar mooi alle BMW's, Audi's en Mercedessen voorbij, want die hadden wél een begrenzer die bij 250 km/h ingreep. De 2,8-liter V6 liet maar liefst 280 pk los op de voorwielen en dat zorgde bij volgas toch voor doorslaande voorwielen en de nodige torque steer. Bij de Insignia koos Opel daarom dus toch maar voor vierwielaandrijving.

9. Cadillac CTS-V Wagon. Vooruit, nog één Amerikaanse inzending dan: de Cadillac CTS-V Wagon. Met z'n vermogen van maar liefst 564 pk was-ie zelfs even de sterkste stationwagon op de markt en een ideale machine om op de Autobahn erkende kanonnen af te troeven. We hadden niet verwacht dat het storm zou lopen bij Cadillac, maar deze powerstation verdient toch beter in de Europese verkoopstatistieken dan nu het geval is.

10. Mitsubishi Lancer Evolution Wagon. We eindigen onze top-10 met een hier behoorlijk onbekende stationcar. De gewone Mitsubishi Lancer Evo geldt als een absoluut formidabele auto om over B-weggetjes te knallen en het wordt natuurlijk alleen maar leuker als je dik 280 pk tot je beschikking hebt in een behoorlijk braaf ogende stationcar. Mist de Active Yaw Control van de reguliere Evo, maar dat mag de pret niet drukken.

Tot onze spijt hebben we een boel fraaie powerstations links moeten laten liggen. Dus bij deze alsnog onze erkenning voor de Audi RS6, Chrysler 300C SRT-8, Ford Focus ST Wagon, Mercedes C 63 AMG Estate, Mercedes E 55 AMG Combi, MG ZT-T, Mitsubsihi Galant VR4, Nissan Stagea, Subaru Impreza Sportswagon STI en Volkswagen Passat R36 Variant.

We benadrukken het nog maar eens: lijstjes als deze blijven lekker subjectief, we nodigen je van harte uit om hieronder mee te discussiëren over onze lijst!

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.